Jednoosobowa Działalność Gospodarcza, Pozostałe

Kompendium wiedzy o kobiecym biznesie

Nie jest tajemnicą, że kobiety coraz częściej podejmują decyzję o założeniu własnej firmy. Nierzadko decydują się na rozwijanie innowacyjnych produktów i usług, a także aktywne uczestnictwo w świecie biznesu. Rosnąca liczba przedsiębiorczyń to oznaka pozytywnych zmian społecznych i dowód na to, że biznes nie musi być wyłącznie domeną mężczyzn. Oto kompendium wiedzy o kobiecym biznesie, w którym podpowiadam, gdzie promować kobiece marki.

Kobieca przedsiębiorczość w liczbach

Z danych PIE na koniec 2023 roku kobiety w Polsce prowadziły aż 34% jednoosobowych działalności gospodarczych [*1]. Natomiast raport Mastercard Index of Women Entrepreneurs z 2022 roku wskazuje Polki w czołówce przedsiębiorczych kobiet na świecie, a nasz kraj na 5. miejscu na świecie pod względem warunków sprzyjających rozwojowi przedsiębiorczości wśród kobiet. [*2].

Specyfika kobiecego podejścia do biznesu

Kobiety biznesu wyróżniają się specyficznym podejściem do zarządzania. Koncentruje się ono na długofalowym rozwoju oraz relacjach interpersonalnych. Częściej niż mężczyźni stawiają na budowanie pozytywnej atmosfery w zespole i wykazują znacznie większą empatię w relacjach z kontrahentami, co przynosi wiele korzyści. Z badań Harvard Business Review wynika, że kobiety w roli szefów uzyskują lepsze wyniki w takich obszarach jak komunikacja, rozwój zespołu, etyka zawodowa czy podejmowanie inicjatywy. Dzięki temu firmy prowadzone przez przedsiębiorcze kobiety nierzadko odnoszą świetne rezultaty.

Wyzwania dla kobiet w biznesie

Pomimo dynamicznego wzrostu liczby przedsiębiorczyń wiele kobiet i tak ma obawy przed otwarciem własnej firmy. Jednym z najważniejszych problemów jest nieco trudniejszy dostęp do finansowania. Kobiety rzadziej ubiegają się o zewnętrzne źródła kapitału. Poważnym wyzwaniem jest także ograniczony dostęp do kontaktów biznesowych, które w obecnych czasach są nieocenione. Kobiety bardzo często muszą godzić prowadzenie firmy z obowiązkami domowymi i wychowywaniem dzieci, co także nie ułatwia zadania.

Wsparcie i inicjatywy dla kobiet biznesu

Choć przedsiębiorcze Polki coraz odważniej tworzą kobiece marki i budują własne biznesy, to nadal potrzebują wsparcia. Poznaj inicjatywy wspierające kobiety biznesu. Pokaż swoją markę tam, gdzie zaglądają świadome kobiety:

Projekt "Kobiety w biznesie"

Projekt "Kobiety w biznesie" – jest jedną z najbardziej popularnych inicjatyw portalu biznesowego PolecanyBiznes.pl. Ta inicjatywa powstała w 2024 roku z myślą o przedsiębiorczych Polkach i prezentuje ich przedsięwzięcia biznesowe. Cieszy się ogromnym zainteresowaniem do dziś. Pokazujemy w nim sylwetki polskich przedsiębiorczyń, które rozwijają swoje biznesy bez względu na wiek, branżę czy rodzaj działalności.

Katalog Kobiecych Marek

Katalog Kobiecych Marek to nie tylko miejsce promocji – to serce kobiecego biznesu stworzone przez portal dla kobiet SposobyNaZycie.pl. Dołącz do grona niezwykłych kobiet, które wspólnie zmieniają obraz przedsiębiorczości w Polsce i na świecie. Zrób dla swojej marki coś, czego jutro sobie pogratulujesz. Dołącz do Katalogu Kobiecych Marek i pokaż światu, że kobiety tworzą biznes z sercem oraz wspierają inne kobiece marki. A Twoja marka może być inspiracją dla setek innych kobiet. Zaprezentuj swoją firmę w Katalogu Kobiecych Marek (również, jeśli jest stworzona przez mężczyzn, a oferuje produkty lub usługi dla kobiet)!

Projekt "Biznesowa książka, która odmienia losy firm"

Istnieją takie książki biznesowe, które nie tylko inspirują, ale też zmieniają kierunek myślenia, działania i podejmowanych decyzji. Prowadzą przez chaos przedsiębiorczości, dodają odwagi do działania oraz stają się punktem zwrotnym w rozwoju firm. Jesteś autorem lub autorką książki, która pomaga rozwijać marki, liderów lub firmy? Weź udział w projekcie "Biznesowa książka, która odmienia losy firm". Czas, by usłyszał o niej cały biznesowy świat!

Katalog Polecanych Firm

Katalog Polecanych Firm to znacznie więcej niż internetowy spis przedsiębiorstw – to starannie przygotowana przestrzeń na portalu biznesowym PolecanyBiznes.pl, w której liczy się jakość, profesjonalizm i realna wartość dla klientów. Jeśli zależy Ci na: zwiększeniu widoczności Twojej firmy w Google, budowaniu zaufania i eksperckiego wizerunku oraz dotarciu do nowych klientów i partnerów biznesowych — to miejsce idealne dla Ciebie. Obecność w Katalogu Polecanych Firm to inwestycja w rozwój, która pracuje na Twoją markę przez całą dobę oraz sprawia, że zyskujesz przewagę nad konkurencją.

Przewodnik po produktach i usługach dla kobiet

Przewodnik po produktach i usługach dla kobiet to wyjątkowy projekt stworzony przez dwa kobiece portale, które łączy wspólna inicjatywa — serce chętne do wspierania kobiecych inicjatyw. To przestrzeń, w której prezentujemy marki tworzone przez kobiety i dla kobiet – z misją, jakością i autentycznością. Zyskaj widoczność wśród kobiet, które szukają sprawdzonych produktów, wartościowych usług i inspirujących twórczyń. Zbuduj rozpoznawalność swojej marki w pięknym, profesjonalnym stylu. Przewodnik po produktach i usługach dla kobiet to nie tylko prezentacja – to zaproszenie do świata, w którym Twoja marka może rozkwitnąć i dotrzeć tam, gdzie naprawdę warto.

Promujemy polskie twórczynie hand made

Każdy Twój produkt to coś więcej niż przedmiot – to historia, emocje i niepowtarzalna jakość, której nie da się podrobić. Projekt "Promujemy polskie twórczynie hand-made" powstał z potrzeby serca i z miłości do autentycznego kobiecego rękodzieła. Jesteś rękodzielniczką, która tworzy unikatowe produkty? Twoje dzieła powstają z miłości do detali, tradycji i piękna? Niech Twoja praca przestanie być tylko pasją – niech stanie się rozpoznawalną marką!

Polska przedsiębiorczyni, która inspiruje

Zostałam zmuszona do założenia własnej firmy, a było to w 2012 roku. Gdyby nie to, pewnie do dziś bym się na to nie odważyła. Moja działalność ewoluowała – od marketingu sieciowego i prowadzenia e-sklepu z kosmetykami, poprzez infobrokering, po copywriting, usługi wirtualnej asysty oraz prowadzenie 4 portali internetowych. I istnieje nieprzerwanie do dziś. Wielokrotnie ewoluowała, a ja nieustannie uczę się jak być kobietą biznesu i zdobywam kolejne doświadczenia. Początkowo nie działałam z pozycji serca i nie słuchałam podpowiedzi intuicji. Gdy nauczyłam się to robić, zrozumiałam, że w biznesie chodzi o współpracę, a nie rywalizację oraz zaczęłam prowadzić biznes autentycznie. Wówczas udało mi się przebić pierwsze szklane sufity i nieustannie sięgam po więcej.

Przyszłość należy do kobiet

Raport McKinsey opublikowany w 2023 roku, jest dowodem na to, że firmy zarządzane przez kobiety mają o 25 procent większe szanse na osiągnięcie ponadprzeciętnych zysków [*3]. Intrygujące są także badania Boston Consulting Group. Dowodzą one, że startupy prowadzone przez kobiety generują średnio o 10 procent wyższe przychody na każdą pozyskaną złotówkę w porównaniu do firm kierowanych przez mężczyzn [*4]. Prężnie zmieniający się rynek pracy, rozwój nowoczesnych technologii oraz wzrost znaczenia elastycznych modeli zatrudnienia sprzyjają kobietom, które szukają niestandardowych ścieżek rozwoju. Coraz więcej kobiet chce próbować swoich sił w biznesie, dlatego liczba firm prowadzonych i zarządzanych przez kobiety z pewnością będzie wzrastać.

Kompendium wiedzy o kobiecym biznesie — podsumowanie

Kobiety wnoszą do świata biznesu wartości, które obecnie są niezwykle pożądane i których brakowało przez długie lata. Przedsiębiorczynie wyróżniają się empatią, odpowiedzialnością społeczną, a także zdolnością świetnego budowania relacji i długofalowego myślenia. Pomimo nadal istniejących barier, coraz większa liczba kobiet odnosi sukcesy w różnych sektorach gospodarki, korzystając z dostępnych narzędzi i rozmaitych programów wsparcia. Działają autentycznie, według własnych zasad oraz wartości. W efekcie często przebijają szklane sufity, dzięki swojej wytrwałości, pomysłowości, pracowitości oraz zaangażowaniu.

Źródła:

  1. https://www.bankier.pl/wiadomosc/Polska-przoduje-w-UE-pod-wzgledem-kobiet-prowadzacych-wlasny-biznes-8787786.html
  2. https://www.womenonboards.pl/post/amsterdam-101-redefining-the-french-fries
  3. https://pie.net.pl/choc-nie-ma-roznic-w-kobiecym-i-meskim-podejsciu-do-zarzadzania-firma-kobiety-zarabiaja-14-proc-mniej/
  4. https://mamstartup.pl/kobiety-w-polskich-startupach-sa-niedoreprezentowane/

Autorka: Renata Zielezińska

Copywriterka, wirtualna asystentka, wydawca 4 portali internetowych: kosmetyczno-urodowego TrustedCosmetics.pl, lifestylowego SposobyNaZycie.pl, biznesowego PolecanyBiznes.pl oraz kobiecego e-Wenus.pl. Finalistka programu TOP Women w e-biznesie 2024. Wyróżniona w kampanii „Tak! Jestem SuperWoman” 2024 oraz w Plebiscycie Lady Business Awards 2024.