Spółka z o.o.

Powtarzające się świadczenia niepieniężne w spółce z o.o. – co to takiego?

Mężczyzna w marynarce z tabletem w ręku

Od momentu wejścia w życie przepisów Nowego Ładu, właściciele spółek z o.o. poszukują korzystnych sposobów wypłacania środków ze spółki za wykonaną w niej pracę. Prawdziwy renesans przeżywają powtarzające się świadczenia niepieniężne. Jako jedyne, zostały pominięte przez ustawę, która nakazuje odprowadzanie składki zdrowotnej od różnych form wynagrodzeń stosowanych w spółce z o.o. Czym jednak są powtarzające się świadczenia niepieniężne i czy tak powszechne stosowanie ich jest właściwe?

 

Czym są powtarzające się świadczenia niepieniężne?

Powtarzające się świadczenia niepieniężne popularnie nazywa się wynagrodzeniem z art. 176 KSH, gdyż to właśnie ten przepis je reguluje. Są to świadczenia, jakie może wykonywać wspólnik na rzecz spółki, w zamian za wynagrodzenie. W małych spółkach, opartych na pracy własnej wspólników, będzie to najczęściej właśnie ich dodatkowy wkład osobisty, polegający na powtarzalnym realizowaniu pewnych czynności na rzecz spółki. 

Przykładami takich świadczeń mogą być np.:

  • wystawianie faktur
  • dostawy towarów
  • regularne tworzenie i redagowanie treści na potrzeby social mediów i stron internetowych
  • konsultacje
  • prowadzenie szkoleń
  • prowadzenie ksiąg rachunkowych, czy też czynności z zakresu opisywania dokumentów rozliczeniowych, kontaktu z zewnętrzną księgowością
  • usługi prawne
  • tworzenie  różnego rodzaju dokumentacji
  • tłumaczenia
  • usługi informatyczne
  • sprzątanie, konserwacja sprzętów.

Chcesz być na bieżąco z przepisami oraz tematami podatkowymi?

Jakie świadczenia NIE MOGĄ BYĆ powtarzającymi się świadczeniami niepieniężnymi?

Do takich świadczeń z całą pewnością nie możemy zaliczyć:

  • świadczeń ciągłych (stałych), czyli takich, które są realizowane w sposób ciągły, np. 24 godziny na dobę, czy też wykonywane codziennie przez cały miesiąc. Będą to przykładowo: wynajem, czy też dzierżawa nieruchomości, udzielenie pożyczki.
  • świadczeń jednorazowych – realizacja jednorazowej czynności na rzecz spółki także nie może być powtarzalnym świadczeniem niepieniężnym wspólnika na rzecz spółki.
  • świadczeń pieniężnych – chodzi tutaj o jakiekolwiek finansowanie spółki, przykładowo o pożyczanie pieniędzy.

 

Jakie warunki trzeba spełnić, aby móc wykonywać powtarzające się świadczenia niepieniężne?

  1. Muszą to być świadczenia, które faktycznie są wykonywane przez wspólnika;
  2. Świadczone usługi powinny być spółce faktycznie potrzebne;
  3. Świadczenia te nie mogą mieć charakteru pieniężnego; 
  4. Muszą być POWTARZAJĄCE SIĘ, czyli muszą być wykonywane przez wspólnika w określonych przedziałach czasu np. 1 raz w tygodniu, 2 razy w miesiącu. Warto jest zatem tak je opisać w umowie spółki, aby nie było wątpliwości, że mają charakter powtarzalny. Przykładowo będzie to: “przygotowanie 4 wpisów na bloga miesięcznie”, albo “przygotowanie w spółce dokumentacji kadrowo-płacowej raz na miesiąc”. Gdybyśmy napisali “prowadzenie kadr i płac”, to wówczas już byłoby rozumiane jako świadczenie ciągłe. Należy sformułować to w taki sposób, aby pokazać, że to nie jest czynność jednorazowa i nie jest to jednocześnie czynność ciągła. 
  5. Muszą być określone w umowie spółki. Jeżeli nie dokonałeś stosownych zapisów w umowie spółki podczas jej zakładania, wówczas należy dokonać zmiany tejże umowy. Z pewnością będziesz musiał to zrobić, jeżeli zakładałeś spółkę przez portal S-24. Więcej na temat sposobów zakładania spółki możesz przeczytać TUTAJ. Niestety szablon umowy spółki zawieranej drogą internetową, nie obejmuje takich zapisów. W takiej sytuacji wspólnicy muszą podjąć uchwałę o zmianie umowy spółki. Uchwała taka podejmowana jest podczas zgromadzenia wspólników i musi być potwierdzona notarialnie, a następnie zgłoszona do KRS-u.

 

Wynagrodzenie za powtarzające się świadczenia niepieniężne

Wspólnik wykonujący na rzecz spółki powtarzające się świadczenia niepieniężne otrzymuje za nie wynagrodzenie. Świadczenie niepieniężne nie może być nieodpłatne. Wynagrodzenie to powinna określać umowa spółki. Ważne jest również, aby było ono na poziomie stawek rynkowych.

Ponadto należy też wiedzieć, iż wynagrodzenie wspólnika z tytułu wykonywania świadczeń o charakterze niepieniężnym spółka musi wypłacić bez względu na wysokość osiąganych przez nią przychodów. Zatem nawet w sytuacji, gdy w danym miesiącu spółka nie osiągnęła żadnego zysku, takie wynagrodzenie wspólnikowi i tak musi wypłacić. 

 

Składki na ZUS od wynagrodzenia z art. 176 ksh

Od wynagrodzenia z tytułu wykonywania świadczeń o charakterze niepieniężnym nie odprowadza się do ZUS-u ani składki zdrowotnej, ani też składek na ubezpieczenie społeczne. To właśnie ta okoliczność spowodowała, iż stały się one tak popularne ostatnimi czasy.

 

WAŻNE!

Zanim zdecydujemy się na świadczenie tego rodzaju usług na rzecz swojej spółki, warto wcześniej skonsultować się w prawnikiem. Niestety, po tym jak w spółkach masowo zaczęto korzystać z tego świadczenia, Zakład Ubezpieczeń Społecznych rozpoczął liczne kontrole. W zdecydowanej większości przypadków stoi on na stanowisku, iż wykonywane świadczenia są niczym innym jak wykonywaniem zleceń, które powinny być normalnie oskładkowane. Obecnie czekamy na orzeczenia sądów w tym zakresie.

Mając powyższe na uwadze, warto zachować daleko idącą ostrożność, decydując się na wykonywanie powtarzających się świadczeń niepieniężnych. Mamy wiele innych sposobów, na wypłatę ze spółki pieniędzy i nie zawsze warto ryzykować. Jeżeli chcesz wiedzieć, jak to robić, zachęcam Cię do odbycia naszego kursu:

Kurs online
“Spółka z o.o. od teorii do praktyki”

Kurs „Spółka z o.o. od teorii do praktyki” to ogromne źródło wiedzy i praktycznych porad, które poprowadzą Cię przez każdy krok zakładania, a następnie prowadzenia własnej spółki z o.o.. Wiedza zawarta w naszym kursie to esencja teorii i praktyki, zdobyta w trakcie wieloletniego doświadczenia. Zrozumiesz nie tylko podstawy prawne i formalności, ale także dowiesz się, jak uniknąć częstych pułapek i błędów, dzięki realnym przykładom i wskazówkom.

author-avatar

O Justyna Broniecka

Przedsiębiorca, menadżer. Od prawie 10 lat właścicielka i twarz marki ZUS to nie MUS. Jej misją jest edukacja i uświadamianie klientów odnośnie systemu podatkowego Chce, aby przedsiębiorcy wiedzieli jakie są możliwości oraz z czym wiążą się poszczególne wybory. Przeszkoliła ponad 5 tys osób. Jest często zapraszana na konferencje, wykładowca w szkołach wyższych. Jej szkolenia i wystąpienia oceniane są jako praktyczne, użyteczne i ciekawe. Fanka logicznego myślenia oraz ułatwiania sobie życia. Od prawie 10 lat członek międzynarodowej organizacji Toastmasters, gdzie doskonali swoje umiejętności przemawiania publicznego oraz zarządzania. Otrzymała tam najwyższy tytuł DTM (Distinguished Toastmaster). Prywatnie pasjonatka podróży, szczególnie do Afryki.