Spółka z o.o.

Koszty założenia spółki z o.o. – pełny przewodnik

Wystający z kieszenie portfel z widocznymi kartami płatniczymi (koszty założenia spółki)

Wiele mówi się na temat zalet i wad spółki z ograniczoną odpowiedzialnością. Wielu przedsiębiorców chciałoby zdecydować się na tę formę biznesu, jednak obawiają się kosztów związanych z jej założeniem. Czy jest czego? Jakie tak naprawdę trzeba ponieść koszty, zakładając spółkę z o.o.? Na te pytania odpowiadamy poniżej.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (spółka z o.o.) cieszy się w Polsce dość dużym powodzeniem. Coraz częściej przedsiębiorcy decydują się na tę właśnie formę działalności. Cechą charakterystyczną spółki jest to, iż ogranicza ona odpowiedzialność wspólników do wartości ich wkładów. Więcej na temat tego czym charakteryzuje się spółka, jej wad i zalet, możesz przeczytać TUTAJ. Jednym z czynników, który z całą pewnością należy wziąć pod uwagę podejmując decyzję o spółce, jest koszt jej założenia.

 

Jakie koszty powinniśmy wziąć pod uwagę?

 

Koszty, z jakimi wiąże się założenie spółki, możemy podzielić na 3 rodzaje:

  • koszty wkładu własnego
  • koszty związane z rejestracją
  • koszty związane z prowadzeniem spółki

Chcesz być na bieżąco z przepisami oraz tematami podatkowymi?

Koszty wkładu własnego

Aby spółka w ogóle mogła powstać, wspólnicy – jej założyciele, muszą wnieść wkład własny, czyli tzw. kapitał zakładowy do spółki. W zamian za to otrzymują udziały w spółce. Minimalny wkład własny, zgodnie z przepisami Kodeksu Spółek Handlowych (KSH) wynosi 5000 zł. Oczywiście może on wynieść więcej, ale nie mniej. Więcej na temat kapitału zakładowego możesz przeczytać TUTAJ

 

Koszty związane z rejestracją spółki

Tutaj sytuacja jest nieco bardziej skomplikowana. Po pierwsze na koszty rejestracji spółki ma wpływ sposób, w jaki ją zakładamy. Możemy to zrobić albo przez internet (przez portal S-24), albo drogą tradycyjną (przez notariusza).

 

Koszt rejestracji spółki przez internet

Zakładając spółkę przez internet, czyli za pomocą portalu S-24, ponosimy stosunkowo niewielkie koszty. Będą to:

  • 250 zł – opłata sądowa za wpis
  • 100 zł – opłata za ogłoszenie wpisu w Monitorze Sądowym i Gospodarczym
  • 17 zł – opłata skarbowa za pełnomocnictwo (tylko, jeśli wniosek składa pełnomocnik)
  • podatek od czynności cywilnoprawnych, czyli podatek PCC – jego wysokości zależy od kapitału zakładowego. Wynosi 0,5 % jego wartości (trzeba go uiścić samodzielnie). 

Koszt rejestracji spółki metodą tradycyjną

W przypadku zakładania spółki metodą tradycyjną, czyli z udziałem notariusza, koszty jej rejestracji niestety już rosną. A dlaczego? Przede wszystkim ponosimy koszty związane z obsługą notarialną. Tutaj ich wysokość oczywiście uzależniona jest od wielu czynników: obszerności umowy spółki, wysokości kapitału zakładowego, taksy notarialnej, czy ilości wypisów aktu notarialnego. Mogą one oscylować w przedziale od 1500 zł do 5000 zł. Oprócz kosztów notarialnych ponosimy również koszty związane z samą rejestracją:

  • 500 zł – opłata sądowa za wpis
  • 100 zł – opłata za ogłoszenie wpisu w Monitorze Sądowym i Gospodarczym
  • 17 zł – opłata skarbowa za pełnomocnictwo (tylko, jeśli wniosek składa pełnomocnik)
  • podatek od czynności cywilnoprawnych (PCC) – jest on pobierany przez notariusza. 

 

Zdaję sobie sprawę, że mniejsze koszty zakładania spółki przez internet mogą kusić, ale jeżeli już chcemy zdecydować się na ten sposób rejestracji, to warto mimo wszystko wcześniej skorzystać z pomocy specjalisty od prawa gospodarczego. Niestety umowa, jaką wypełniamy w portalu S-24 jest umową szablonową. Zawiera jedynie podstawowe zapisy o spółce. Nie pomaga nam zabezpieczyć się w przypadku różnych nieprzewidzianych okoliczności. Więcej na temat umowy spółki możesz przeczytać TUTAJ.

 

Koszty związane z prowadzeniem spółki

Ostatnią już kategorią kosztów związanych z założeniem spółki są koszty jej późniejszego, comiesięcznego prowadzenia. Chyba najczęstszym kosztem, którego obawiają się przedsiębiorcy, jest koszt księgowości. 

Faktycznie, koszt prowadzenia księgowości spółki z o.o. jest większy niż w przypadku JDG. Spowodowane jest to wymogiem prowadzenia w spółce pełnej księgowości, a co za tym idzie, wymaga znacznie szerszej wiedzy na ten temat. Wiąże się to również z koniecznością pracy na specjalistycznych programach oraz z wyższym ubezpieczeniem biura rachunkowego prowadzącego księgowość spółek. Ceny usług księgowych są bardzo różne i zależą najczęściej od ilości faktur księgowanych w danym miesiącu, od dodatkowych usług, czy nawet od miasta, w jakim znajduje się biuro rachunkowe. Najczęściej zaczynają się od kwoty 1000-1500 zł wzwyż.

Oprócz kosztów księgowych może zdarzyć się, że zaistnieje konieczność zmiany umowy spółki. Każdorazowa zmiana umowy spółki w trakcie jej prowadzenia wiąże się z koniecznością zgłoszenia tego do KRS-u. To zaś prowadzi za sobą obowiązek uiszczenia opłaty za dokonanie zmiany w wysokości:

  • 250 zł – opłata sądowa od wprowadzonych zmian
  • 100 zł – ogłoszenie w „Monitorze Sądowym i Gospodarczym”.

Pozostałe koszty prowadzenia spółki uzależnione są od jej modelu biznesowego, czyli od tego czy zatrudnia pracowników, wynajmuje biura, magazyny, kupuje sprzęty, czy materiały do produkcji itd. Zatem te koszty każdy musi przekalkulować już we własnym zakresie.

 

Przedsiębiorcy, którzy planują założyć spółkę z o.o., powinni dokładnie przeanalizować koszty związane z tym procesem. Zdaję sobie sprawę, iż temat spółki z o.o. dla wielu przedsiębiorców może wydawać się straszny. Jednak biorąc pod uwagę jej zalety, warto pochylić się nad nim. W zrozumieniu zawiłości związanych z zakładaniem oraz prowadzeniem spółki pomoże Ci z pewnością nasz kurs “Spółka z o.o. od teorii do praktyki”. Dzięki niemu dowiesz się, jak zakładać, zarządzać i optymalizować podatki w spółce z o.o. Zawiera on praktyczne lekcje, case study, instrukcje, a także gotowe notatki do wydrukowania. Znajdziesz w nim również odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania, abyś poczuł pewność w swoich działaniach biznesowych.

Kurs online
“Spółka z o.o. od teorii do praktyki”

Kurs „Spółka z o.o. od teorii do praktyki” to ogromne źródło wiedzy i praktycznych porad, które poprowadzą Cię przez każdy krok zakładania, a następnie prowadzenia własnej spółki z o.o.. Wiedza zawarta w naszym kursie to esencja teorii i praktyki, zdobyta w trakcie wieloletniego doświadczenia. Zrozumiesz nie tylko podstawy prawne i formalności, ale także dowiesz się, jak uniknąć częstych pułapek i błędów, dzięki realnym przykładom i wskazówkom.

author-avatar

O Justyna Broniecka

Przedsiębiorca, menadżer. Od prawie 10 lat właścicielka i twarz marki ZUS to nie MUS. Jej misją jest edukacja i uświadamianie klientów odnośnie systemu podatkowego Chce, aby przedsiębiorcy wiedzieli jakie są możliwości oraz z czym wiążą się poszczególne wybory. Przeszkoliła ponad 5 tys osób. Jest często zapraszana na konferencje, wykładowca w szkołach wyższych. Jej szkolenia i wystąpienia oceniane są jako praktyczne, użyteczne i ciekawe. Fanka logicznego myślenia oraz ułatwiania sobie życia. Od prawie 10 lat członek międzynarodowej organizacji Toastmasters, gdzie doskonali swoje umiejętności przemawiania publicznego oraz zarządzania. Otrzymała tam najwyższy tytuł DTM (Distinguished Toastmaster). Prywatnie pasjonatka podróży, szczególnie do Afryki.