Jednoosobowa Działalność Gospodarcza, Spółka z o.o., Spółki osobowe (jawna, komandytowa, cywilna)

Co wpływa na dobrą współpracę z biurem rachunkowym?

spółka z o.o.

Żyjemy w kraju, gdzie łatwiej jest nauczyć się 1000 cyfr po przecinku liczby pi niż zrozumieć prawo podatkowe. Z perspektywy przedsiębiorcy jest to dodatkowo frapujące, ponieważ wielu obawia się założenia firmy właśnie ze względu na złożoność i wielkość podatków. Ciągłe zmiany i adnotacje w prawie podatkowym, zwłaszcza VAT, przyprawiają o ból głowy. A czy przedsiębiorca nie powinien skupić się na spokojnym prowadzeniu firmy i pracowników, zamiast pilnować rubryk i terminów w deklaracjach PIT, CIT czy ZUS? Na szczęście istnieją biura rachunkowe, które w wielu wypadkach pomagają przedsiębiorcom. Co zatem wpływa na dobrą współpracę z biurem i na co zwrócić uwagę przy wyborze księgowego?

Dostępność i kontakt

Charakter firmy, którą prowadzą wiążę się z częstym rozliczaniem delegacji i faktur za Facebooka. Mimo tego, że robiłem to już wiele razy nadal mam wiele wątpliwości jak je poprawnie opisywać. Zdaję sobie sprawę, że moje pytania i wiadomości do księgowej są dość częstym gościem w jej skrzynce mailowej. Wiem jednak, że mogę liczyć na jej pomoc i szybką odpowiedź. Według mnie jest to kluczowy element dobrej współpracy z biurem rachunkowym- dostępność i kontakt. W kraju, gdzie prawo zatrudniania pracowników oraz VAT zmienia się szybciej niż pory roku jest to niezwykle pomocne. Warto więc wybrać takie biuro rachunkowe, które będzie po części także doradcom podatkowym i prawnym. Często może kosztem wyższej ceny usługi, ale uwierz mi- taka inwestycja bardzo szybko się zwróci.

“VADEMECUM SPÓŁKI Z O.O.”

Kompleksowa pozycja omawiająca prostym językiem wszystkie aspekty prowadzenia firmy w formie spółki z o.o..

Pilnowanie terminów

Jeśli prowadzisz własną firmę to na pewno ostatnie, o czym myślisz to: „do którego dnia muszę zapłacić ZUS za pracownika”. Nie ma po prostu na to czasu albo po prostu w ilości obowiązków o tym zapominasz. Dobre biuro rachunkowe przypomni Ci o dostarczeniu dokumentów, terminowym zapłaceniu składek oraz ewentualnych brakach w drukach. Dzięki temu śpię spokojnie i wiem, że Urząd Skarbowy nie zapuka do moich drzwi z odsetkami za brak zapłaconego podatku.

A jeśli mowa o Urzędzie Skarbowym to bardzo nie lubię pisać listów do organów podatkowych. Jest to czasochłonne. Często nie rozumiem urzędowego języka i najzwyczajniej boję się, że moja odpowiedź wywoła więcej szkód niż korzyści. Nie wspominam nawet jaki zimny pot mnie zalewa jak widzę takie pismo w mojej skrzynce pocztowej. Dlatego moje biuro rachunkowe ma pełnomocnictwo w załatwianiu wszelkich spraw związanych z ZUS’em i Urzędem Skarbowym. Jeśli również masz taką możliwość koniecznie to zrób- oszczędzisz czas i energię.

Dobra historia

Z wyborem biura rachunkowego jest trochę jak z wyborem spółki na giełdzie papierów wartościowych. Jeśli w przeszłości firma radziła sobie dobrze, a zarząd racjonalnie i przemyślanie prowadzi biznes to możesz być spokojny. Błędy się zdarzają. Jeśli jednak biuro rachunkowe zbyt często je popełnia i nie masz tzw. świętego spokoju, to może warto zastanowić się nad jego zmianą. Dobra historia oraz rozsądny zarząd są niezwykle istotnym elementem współpracy z biurem rachunkowym. Popytaj znajomych albo zadzwoń do klientów danego biura. Dowiedz się, czy są rzetelni oraz, czy dobrze układa im się współpraca z biurem. Jeśli tak to istnieje wysokie prawdopodobieństwo, że z Tobą też tak będzie.

Często mówi się, że przedsiębiorca jest w swojej firmie jednocześnie pracownikiem, menadżerem, prezesem, specjalistą od spraw marketingu oraz księgowym. Nie do końca powinno tak to działać. Pewnie pomyślisz, że na początku swojej biznesowej kariery trzeba wszędzie ciąć koszty. Oczywiście, jednak w przypadku spraw rachunkowych lepiej oddać je w ręce specjalistów. Inaczej skończysz z dużo większymi kosztami. A o świętym spokoju zapomnij ;)

Chcesz być na bieżąco z przepisami oraz tematami podatkowymi?

Ubezpieczenie i odpowiedzialność

Przed podjęciem współpracy warto przeanalizować treść umowy. Szczególnie warto, abyś przyjrzał się punktom z zapisami o odpowiedzialności za prowadzenie spraw księgowych. Bardzo często biura stosują zapisy, w których ich realna odpowiedzialność sprowadza się do zera. Drugim ważnym elementem jest ubezpieczenie biura rachunkowego. Większość biur je posiada. Ale warto spytać o kwotę oraz zakres. Tak, aby w przypadku trudnej sytuacji na pewno odzyskać swoje pieniądze.

Specjalizacja

Przepisy dziś zmieniają się z dnia na dzień. Praktycznie nikt nie jest w stanie nadążyć, za bieżącymi sprawami. Dlatego biura rachunkowe specjalizują się poszczególnych branżach oraz typach form prawnych. Spytaj, czy taka firma jest w stanie obsłużyć taką branżę, jakie mają doświadczenie, czy są w stanie polecić poszczególnych klientów.

Często mówi się, że przedsiębiorca jest w swojej firmie jednocześnie pracownikiem, menadżerem, prezesem, specjalistą od spraw marketingu oraz księgowym. Nie do końca powinno tak to działać. Pewnie pomyślisz, że na początku swojej biznesowej kariery trzeba wszędzie ciąć koszty. Oczywiście, jednak w przypadku spraw rachunkowych lepiej oddać je w ręce specjalistów. Inaczej skończysz z dużo większymi kosztami. A o świętym spokoju zapomnij ;)

Justyna Broniecka

Przedsiębiorca, menadżer. Od prawie 10 lat właścicielka i twarz marki ZUS to nie MUS. Jej misją jest edukacja i uświadamianie klientów odnośnie systemu podatkowego Chce, aby przedsiębiorcy wiedzieli jakie są możliwości oraz z czym wiążą się poszczególne wybory. Przeszkoliła ponad 5 tys osób. Jest często zapraszana na konferencje, wykładowca w szkołach wyższych. Jej szkolenia i wystąpienia oceniane są jako praktyczne, użyteczne i ciekawe. Fanka logicznego myślenia oraz ułatwiania sobie życia. Od prawie 10 lat członek międzynarodowej organizacji Toastmasters, gdzie doskonali swoje umiejętności przemawiania publicznego oraz zarządzania. Otrzymała tam najwyższy tytuł DTM (Distinguished Toastmaster). Prywatnie pasjonatka podróży, szczególnie do Afryki.

author-avatar

O Justyna Broniecka

Przedsiębiorca, menadżer. Od prawie 10 lat właścicielka i twarz marki ZUS to nie MUS. Jej misją jest edukacja i uświadamianie klientów odnośnie systemu podatkowego Chce, aby przedsiębiorcy wiedzieli jakie są możliwości oraz z czym wiążą się poszczególne wybory. Przeszkoliła ponad 5 tys osób. Jest często zapraszana na konferencje, wykładowca w szkołach wyższych. Jej szkolenia i wystąpienia oceniane są jako praktyczne, użyteczne i ciekawe. Fanka logicznego myślenia oraz ułatwiania sobie życia. Od prawie 10 lat członek międzynarodowej organizacji Toastmasters, gdzie doskonali swoje umiejętności przemawiania publicznego oraz zarządzania. Otrzymała tam najwyższy tytuł DTM (Distinguished Toastmaster). Prywatnie pasjonatka podróży, szczególnie do Afryki.