Jednoosobowa Działalność Gospodarcza, Spółka z o.o., Zatrudnianie i rozliczanie pracowników

Czy mogę zatrudnić członka rodziny w swojej firmie?

Uśmiechający się starszy mężczyzna z młodszą kobietą. W tle regały z roślinami. Na dole na białym tle napis: "Czy mogę zatrudnić członka rodziny w swojej firmie?"

W wielu małych i średnich przedsiębiorstwach, a także w jednoosobowych działalnościach gospodarczych, często zdarza się, że członkowie rodziny wspierają się nawzajem. Niezależnie od tego, czy chodzi o pomoc w codziennych obowiązkach, wsparcie w rozwijaniu biznesu, czy wykonanie konkretnych zadań, bliscy mogą odgrywać istotną rolę w funkcjonowaniu firmy. Jednak pojawia się pytanie: czy można legalnie zatrudnić członka rodziny w swoim biznesie? Bardzo często spotykam się z wątpliwościami w tym zakresie. 

Jak zatrudnić członka rodziny w JDG?

W kontekście jednoosobowej działalności gospodarczej (JDG) wiele osób ma wątpliwości co do możliwości zatrudnienia członka rodziny. Niektórzy księgowi oraz doradcy podatkowi często twierdzą, że nie jest to możliwe. W przeszłości, rzeczywiście obowiązywały przepisy, które wymagały zgłaszania członków rodziny jako osoby współpracujące, co wprowadzało pewne ograniczenia. Jednak od kilku lat przepisy te uległy zmianie. Aktualnie można legalnie zatrudniać członków rodziny w ramach JDG na podstawie umowy o pracę lub umowy zlecenia, czy dzieła. Oznacza to, że przedsiębiorca może zatrudnić bliskiego, co pozwala na legalne i formalne uregulowanie współpracy w firmie. Ważne jest jednak, aby pamiętać, że aby zatrudnić członka rodziny, musimy zrobić to zgodnie z obowiązującymi przepisami, a wynagrodzenie powinno być ustalane na podstawie realnych stawek rynkowych.

Jak zatrudnić członka rodziny w spółce?

Z kolei w przypadku spółek, które są osobami prawnymi, sytuacja jest nieco inna. Spółka jako taka nie ma rodziny, ale może zatrudniać członków rodziny osób zarządzających. Oczywiście, taka forma zatrudnienia jest również możliwa, ale musi być przeprowadzona z zachowaniem zasad rynkowych. Warto zauważyć, że w przypadku spółek, zatrudnienie członków rodziny może budzić kontrowersje, zwłaszcza jeśli chodzi o przejrzystość finansową i sprawiedliwość wobec innych pracowników.

Chcesz być na bieżąco z przepisami oraz tematami podatkowymi?

Zatrudniając członka rodziny w spółce, zarząd powinien wykazać, że wynagrodzenie jest zgodne z rynkowymi stawkami dla danego stanowiska. W przeciwnym razie może pojawić się ryzyko kwestionowania takich umów przez organy skarbowe. Ważne jest również, aby dokumentować wszystkie aspekty zatrudnienia, w tym proces rekrutacji i ustalenia wynagrodzenia, aby uniknąć potencjalnych problemów prawnych.

Jakie składki i podatki zapłacę?

Zatrudniając członka rodziny, przedsiębiorca musi być świadomy obowiązków związanych z płaceniem składek i podatków. Zgodnie z obowiązującymi przepisami w Polsce, każdy pracownik – niezależnie od tego, czy jest to członek rodziny, czy osoba obca – podlega tym samym zasadom.

Pracodawca ma obowiązek odprowadzić składki na ubezpieczenie społeczne oraz zdrowotne. W przypadku umowy o pracę, składki te wynoszą określony procent wynagrodzenia brutto. Ponadto, pracodawca musi odprowadzać zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych. W przypadku umowy zlecenia, zasady są podobne, choć mogą różnić się stawkami składek. Więcej na temat tego, jakie koszty zatrudnienia ponosi pracodawca przeczytasz TUTAJ.

 

Zatrudnienie członka rodziny w firmie może przynieść wiele korzyści, zarówno dla przedsiębiorcy, jak i dla samego członka rodziny. Ważne jest jednak, aby podejść do tego zagadnienia z należytą starannością i przestrzegać obowiązujących przepisów prawnych. Zmiany w przepisach umożliwiły legalne zatrudnianie bliskich, co może znacznie ułatwić funkcjonowanie firmy.

Pamiętajmy, że każdy przypadek jest inny. Decyzje dotyczące zatrudnienia członków rodziny powinny być przemyślane, aby uniknąć ewentualnych problemów prawnych czy podatkowych. 

Jeśli chcesz mieć pewność co do prawidłowego zatrudnienia pracowników w swojej firmie – członków rodziny i nie tylko, to koniecznie zajrzyj do naszego poradnika:

“Jak poprawnie zatrudniać pracowników”

Doszedłeś do momentu, gdzie potrzebujesz rąk do pomocy? Ale kiedy tylko po myślisz o zatrudnieniu kogoś od razu czujesz spory stres związany z administracją?

author-avatar

O Justyna Broniecka

Przedsiębiorca, menadżer. Od prawie 10 lat właścicielka i twarz marki ZUS to nie MUS. Jej misją jest edukacja i uświadamianie klientów odnośnie systemu podatkowego Chce, aby przedsiębiorcy wiedzieli jakie są możliwości oraz z czym wiążą się poszczególne wybory. Przeszkoliła ponad 5 tys osób. Jest często zapraszana na konferencje, wykładowca w szkołach wyższych. Jej szkolenia i wystąpienia oceniane są jako praktyczne, użyteczne i ciekawe. Fanka logicznego myślenia oraz ułatwiania sobie życia. Od prawie 10 lat członek międzynarodowej organizacji Toastmasters, gdzie doskonali swoje umiejętności przemawiania publicznego oraz zarządzania. Otrzymała tam najwyższy tytuł DTM (Distinguished Toastmaster). Prywatnie pasjonatka podróży, szczególnie do Afryki.