Sytuacja w Polsce z dnia na dzień robi się coraz trudniejsza. Ostatnie zmiany dotyczące spółek komandytowych ostatecznie ukróciło możliwości płacenia stosunkowo niskich podatków. Dodatkowo od wielu lat nie zmienił się próg podatkowy. A to oznacza, że wielu ludzi zarabiających średnią krajową pod koniec roku wpadają w drugi próg podatkowy. Dlatego coraz częściej polscy przedsiębiorcy sięgają po rozwiązania za granicą. Jednym z takich rozwiązań może być Biznes w Czechach. Dziś zastanowimy się, jakie są główne korzyści z posiadania firmy właśnie w tym kraju.
Przyjazne urzędy
TAK, to jest możliwe. Urzędnicy oraz czeskie instytucje są przyjaźnie nastawione do przedsiębiorcy. Głównym celem instytucji państwowych jest pomóc w prowadzeniu biznesu zgodnie z obowiązującym prawem a nie doszukiwanie się błędów po to, by nałożyć karę. Najczęstszym błędem jaki popełnia polski biznesmen jest bojowe nastawienie przy przekraczaniu progu urzędu, które owocuje przy kolejnych kontaktach z urzędnikami. Kontrole w firmach to zwykle krótka wizyta w siedzibie firmy lub też dostarczenie wymaganych dokumentów do właściwego urzędu. Każdy przedsiębiorca ma również prawo do popełnienia błędu, który jednak należy jak najszybciej naprawić, często również bez poważniejszych konsekwencji. Jest do bardzo dużym zaskoczeniem dla polskich biznesów, w porównaniu do naszych krajowych instytucji.
Podatek VAT
Podstawową stawką podatku VAT w Czechach jest 21%, po niej następują 15%, 10% oraz w niektórych przypadkach całkowite zwolnienie, czyli 0%. Zastosowanie właściwej stawki do oferowanych towarów lub usług reguluje odpowiednia ustawa, jednak najkorzystniejsza dla obcokrajowców jest konsultacja z księgowym oraz doradcą podatkowym, którzy wyjaśnią w jaki sposób i w którym momencie zastosować właściwą stawkę podatku VAT. Istnieje wiele firm dla których już 2% różnicy stanowi kwotę która jest potężną oszczędnością dla firmy, co w połączeniu z właściwym prowadzeniem spraw księgowych ma pozytywny wpływ na firmowe cash flow.
Chcesz być na bieżąco z przepisami oraz tematami podatkowymi?
Korzystne zasady obliczania opodatkowania
Dla zagranicznego przedsiębiorcy najłatwiejszym i najbezpieczniejszym rozwiązaniem jest oczywiście odpowiedzialna osoba zajmująca się księgowością firmy. Samo obliczanie kwot podatku jest w miarę łatwe i wystarczy zwykły arkusz kalkulacyjny. Jednak samodzielne obliczanie może być niekorzystne, ponieważ możemy pominąć wiele korzystnych dla firmy rozwiązań i odliczeń, które mają w konsekwencji negatywny wpływ na ostateczną kwotę odprowadzanej kwoty podatku. Podatki oczywiście należy płacić, ale kreatywny księgowy z którym nawiążemy ścisłą współpracę, może mile zaskoczyć polskiego przedsiębiorcę.
Niskie koszty założenia i prowadzenia firmy
Otwarcie i prowadzenie firmy w Czechach to stosunkowo niewielki koszt. Istnieją dwa możliwe rozwiązania. Pierwsze „zrób to sam” – jest najtańsze, ale czasochłonne i wymagające dosyć dobrej znajomości języka oraz panujących przepisów a także spełnienia kilku wymagań jak na przykład posiadanie „meldunku” w Czechach. Drugie rozwiązanie, o wiele bardziej popularne wśród zagranicznych przedsiębiorców, to zlecenie wszystkiego firmie lokalnej, która specjalizuje się w tego typu zadaniach.
Umowa z Polską o unikaniu podwójnego opodatkowania
Od 11 czerwca 2012 roku oba kraje obowiązuje umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania. Jest ona oczywiście ściśle związana z rezydencją podatkową przedsiębiorcy, charakterem jego działalności na terenie Czech i Polski a także rodzajem prowadzonej działalności. I tutaj również z pomocą przyjdzie szczera konsultacja ze specjalistami w tej dziedzinie, czyli księgowym oraz doradcą podatkowym.
Biznes w Czechach
Firma w Czechach może być korzystnym rozwiązaniem dla każdego przedsiębiorcy, który chce rozszerzyć rynek dla swoich usług czy produktów o klientów z Czech i Słowacji. W wielu przypadkach stanowi również doskonałe rozwiązanie dla osób chcących skorzystać z wygód wynikających z czeskich przepisów podatkowych, dotacji krajowych czy europejskich na rozwój firmy, czy przyjaźnie nastawionych urzędników.
Jeżeli ciekawi Cię więcej szczegółów sprawdź poradnik o spółkach w Czechach
Przedsiębiorca z 20-letnim stażem, trener sprzedaży oraz mówca motywacyjny. Współwłaściciel dwóch firm w Czechach od 13-lat zdobywa kolejne szczeble sukcesu, którymi dzieli się w poradniku „Biznes w Czechach – poradnik od A do Z”. Pasjonat budowania biznesów od podstaw. Ambasador polskiego biznesu w Czechach.