Spółka z o.o.

Czym różni się prowadzenie spółki i jednoosobowej działalności w Czechach

Czym różni się prowadzenie spółki i jednoosobowej działalności w Czechach?

Otwarcie biznesu w Czechach to przede wszystkim wybór właściwego rodzaju prowadzenia firmy. Najpopularniejsze są oczywiście spółki z ograniczoną odpowiedzialnością oraz jednoosobowe działalności gospodarcze. Każda z nich ma plusy i minusy, które uzależnione są od charakteru firmy, jej obrotu, odpowiedzialności czy też podstawowego celu jej prowadzenia.

Główne cechy spółki

Jak sama nazwa wskazuje, najważniejszą różnicą w porównaniu do jednoosobowej działalności jest posiadanie w spółce wspólnika, co jednak niestanowi problemu, ponieważ w Czechach wspólnik może być jeden. Kolejnym faktem jest odpowiedzialność, którą ponosi spółka, czyli osobowość prawna, która jest do wysokości jej kapitału założycielskiego.

Opodatkowanie spółki to w podstawowych kwotach to podatek dochodowy w wysokości 19% oraz podatek od dywidendy w wysokości 15%, który ponosi udziałowiec czerpiący zyski ze spółki. Te podstawowe kwoty oczywiście można optymalizować na wiele różnych sposobów.

Zarządzanie spółka to w Czechach również jest prestiżowe zajęcie, a przy konsekwentnej rozbudowie firmy i jej modelu biznesowego istnieje możliwość jej sprzedaży w całości lub tez części udziałów innym inwestorom. 

“VADEMECUM SPÓŁKI Z O.O.”

Kompleksowa pozycja omawiająca prostym językiem wszystkie aspekty prowadzenia firmy w formie spółki z o.o..

Główne cechy JDG

Jednoosobowa działalność gospodarcza nie wymaga kapitału zakładowego a jej otwarcie to kwestia kilku godzin i odwiedzenie osobiście lub online, kilku urzędów. Taka działalność nie wymaga prowadzenie skomplikowanej księgowości, zastępuje ją prosta ewidencja przychodów i wydatków oraz majątku i długów.

W odróżnieniu od spółki właściciel działalności poręcza całym swoim majątkiem oraz ponosi pełną odpowiedzialność za niewłaściwe decyzje. Nie zawsze jest to najlepsze rozwiązanie, biorąc pod uwagę stosunek korzyści do ryzyka.

Osoba prowadząca ten rodzaj działalności ma również obowiązek odprowadzania składek na ubezpieczenie zdrowotne oraz socjalne, a także każdorocznego rozliczania się z podatku dochodowego (podstawa to 15%).

Chcesz być na bieżąco z przepisami oraz tematami podatkowymi?

Kiedy lepiej spółkę, a kiedy JDG?

W świetle ostatnich nowelizacji jednoosobowa działalność gospodarcza może być korzystna dla przedsiębiorcy, który wybierze jedną z dwóch możliwości opodatkowania. Pierwsza to odliczenia od podatku dochodowego kwot procentowych od 40-80% lub drugą opcję płacenia podatku liniowego; który nie będzie zatrudniał pracowników; nie przekroczy rocznego obrotu 1 miliona koron (ok. 175 ooo PLN). Wtedy też wysokość odprowadzanych składek oraz podatków wynosi 5469 CZK/miesięcznie (ok. 970 PLN).

Otwarcie spółki jest korzystniejsze gdy: zamierzamy prowadzić większy biznes w Czechach; działania mają mieć charakter międzynarodowy; nie chcemy odpowiadać za działania spółki całym swoim majątkiem; mamy w planie inwestycje; chcemy zatrudniać pracowników czy zamierzamy ostatecznie sprzedać swój działający biznes, pozyskać inwestorów lub dotacje na dalszy rozwój.

Kilka słów podsumowania

Aktualnie panujące okoliczności wyraźnie wskazują, że praktycznie każdy biznes ma spore szanse na spektakularny rozwój, pozyskanie inwestorów czy dotacji jak również na nieoczekiwany zwrot w postaci zamknięcia lub ograniczenia w swojej branży z powodu pandemii. Przechyla to szalę na korzyść otwarcia spółki jako model Biznesu w Czechach, w czym się specjalizujemy.

Jeżeli chcesz się dowiedzieć się więcej na temat spółek w Czechach zapraszamy do naszego poradnika

Przedsiębiorca z 20-letnim stażem, trener sprzedaży oraz mówca motywacyjny. Współwłaściciel dwóch firm w Czechach od 13-lat zdobywa kolejne szczeble sukcesu, którymi dzieli się w poradniku „Biznes w Czechach – poradnik od A do Z”. Pasjonat budowania biznesów od podstaw. Ambasador polskiego biznesu w Czechach.

author-avatar

O Justyna Broniecka

Przedsiębiorca, menadżer. Od prawie 10 lat właścicielka i twarz marki ZUS to nie MUS. Jej misją jest edukacja i uświadamianie klientów odnośnie systemu podatkowego Chce, aby przedsiębiorcy wiedzieli jakie są możliwości oraz z czym wiążą się poszczególne wybory. Przeszkoliła ponad 5 tys osób. Jest często zapraszana na konferencje, wykładowca w szkołach wyższych. Jej szkolenia i wystąpienia oceniane są jako praktyczne, użyteczne i ciekawe. Fanka logicznego myślenia oraz ułatwiania sobie życia. Od prawie 10 lat członek międzynarodowej organizacji Toastmasters, gdzie doskonali swoje umiejętności przemawiania publicznego oraz zarządzania. Otrzymała tam najwyższy tytuł DTM (Distinguished Toastmaster). Prywatnie pasjonatka podróży, szczególnie do Afryki.

Related Posts