Dość często trafia do nas pytanie, czy rejestrując spółkę mogę podać adres domowy. Odpowiedź brzmi, oczywiście, że możesz. Jednak ma to swoje skutki prawne i podatkowe. Rejestracja spółki w domu wiąże się z tym, że Twój adres będzie adresem widziany w KRS. Wiąże się to ze zmianą zapłaty podatku od lokalu mieszkaniowego na podatek od lokalu użytkowego. Zanim zdecydujesz się zrobić taki ruch koniecznie przyjrzyj się konsekwencjom
Rejestrowanie działalności w domu
Ponad 80% jednoosobowych działalności gospodarczych jest rejestrowana w mieszkaniach/domach ich właścicieli. Teoretycznie należy wydzielić przestrzeń w domu na prowadzenie firmy i wtedy możliwe jest wrzucenie sobie w koszty części kosztów utrzymania domu. Również zgodnie ze sztuką powinniśmy zapłacić od tego podatek od lokalu użytkowego. Jednak tutaj jest wiele wyjątków oraz brak motywacji urzędników. W efekcie prawie nikt nie rozlicza tego podatku we właściwy sposób i póki co urzędnicy nie przyglądają się temu za bardzo.
Rejestrowanie spółki w domu
Sprawa ma się nieco inaczej, gdy podczas rejestracji spółki podasz adres prywatny. Po pierwsze Twój adres widoczny jest w KRS. Większość przedsiębiorców już tutaj czuje opór. Ale załóżmy, że Ci to nie przeszkadza. A więc rejestrujesz spółkę w domu. Tutaj system podatkowy działa tak samo. Z lokalu mieszkaniowego robi Ci się lokal użytkowy. Bardzo często pytacie mnie, a co jak wynajmę tylko pokój. Szczerze mówiąc urzędy podchodzą do tego mocno indywidualnie. Niektóre mówią, że przecież musi być dostęp do łazienki i bieżącej wody. Inne, że dojazd do firmy w przypadku domków jednorodzinnych też jest współdzielony. A więc zanim zdecydujesz się na rejestrację spółki w domu warto dopytać lokalny urząd jak podejdzie do sprawy podatku od lokalu użytkowego. Wtedy dostaniesz jasną informację ile będzie wynosił Twój podatek. Od czasu do czasu pytacie mnie również, a co jeżeli nie zgłoszę tego do urzędu. W pierwszy okresie prawdopodobnie nic. Jednak pamiętaj, że urząd ma 5 lat na kontrolę. W przypadku spółki częściej mówimy o rejestracji do VAT, a tym samym istnieje więcej szans, że urząd połapie się, że płacicie zły podatek od nieruchomości.
Chcesz być na bieżąco z przepisami oraz tematami podatkowymi?
Korzystanie z wirtualnego biura
Innym sposobem jest wykorzystanie biura wirtualnego, a więc miejsca, w którym możesz zarejestrować firmę. Takich firm jest dość dużo. Koszt to przeciętnie 100zl netto miesięcznie lub około 800zł netto rocznie. Osoba obsługująca takie biuro najczęściej odbiera korespondencję oraz skanuje ją na Twojego maila. Tym samym masz na bieżąco informacje o tym co dzieje się w ramach korespondencji Twojej firmy. Dzięki temu unikasz problemów z rozliczeniami podatkowymi od nieruchomości.
Rejestracja do VAT, a biuro wirtualne
Biura wirtualne mają jedną wadę. Nie bardzo lubią je urzędy i często utrudniają rejestrację firmy w VAT. Jednak to, że utrudniają nie oznacza, że nie da się tego zrobić. Wraz z klientami przechodziliśmy już wiele takich sytuacji i wiemy, że wystarczy podać realny powód korzystania z wirtualnego biura. Jednym z takich przykładów może być działalność szkoleniowa. Szkolenia prowadzimy u klientów lub wynajętej Sali, a więc nie potrzebujemy swojej fizycznej lokalizacji. Tym samym na każdy kłopot znajduje się realne rozwiązanie.