Czy mogę podać adres swojego domu, jako adres spółki?

Lip 3, 2020Spółka z o.o.

Dość często trafia do nas pytanie, czy rejestrując spółkę mogę podać adres domowy. Odpowiedź brzmi, oczywiście, że możesz. Jednak ma to swoje skutki prawne i podatkowe. Rejestracja spółki w domu wiąże się z tym, że Twój adres będzie adresem widziany w KRS. Wiąże się to z zmianą zapłaty podatku od lokalu mieszkaniowego na podatek od lokalu użytkowego. Zanim zdecydujesz się zrobić taki ruch koniecznie przyjrzyj się konsekwencjom

Na co zwrócić uwagę podczas zakładania spółki z o.o.?

przez Bezpieczny Biznes

Rejestrowanie działalności w domu

Ponad 80% jednoosobowych działalności gospodarczych jest rejestrowana w mieszkaniach/domach ich właścicieli. Teoretycznie należy wydzielić przestrzeń w domu na prowadzenie firmy i wtedy możliwe jest wrzucenie sobie w koszty części kosztów utrzymania domu. Również zgodnie ze sztuką powinniśmy zapłacić od tego podatek od lokalu użytkowego. Jednak tutaj jest wiele wyjątków oraz brak motywacji urzędników. W efekcie prawie nikt nie rozlicza tego podatku we właściwy sposób i póki co urzędnicy nie przyglądają się temu za bardzo.

 

Rejestrowanie spółki w domu

Sprawa ma się nieco inaczej, gdy podczas rejestracji spółki podasz adres prywatny. Po pierwsze Twój adres widoczny jest w KRS. Większość przedsiębiorców już tutaj czuje opór. Ale załóżmy, że Ci to nie przeszkadza. A więc rejestrujesz spółkę w domu. Tutaj system podatkowy działa tak samo. Z lokalu mieszkaniowego robi Ci się lokal użytkowy. Bardzo często pytacie mnie, a co jak wynajmę tylko pokój. Szczerze mówiąc urzędy podchodzą do tego mocno indywidualnie. Niektóre mówią, że przecież musi być dostęp do łazienki i bieżącej wody. Inne, że dojazd do firmy w przypadku domków jednorodzinnych też jest współdzielony. A więc zanim zdecydujesz się na rejestrację spółki w domu warto dopytać lokalny urząd jak podejdzie do sprawy podatku od lokalu użytkowego. Wtedy dostaniesz jasną informację ile będzie wynosił Twój podatek. Od czasu do czasu pytacie mnie również, a co jeżeli nie zgłoszę tego do urzędu. W pierwszy okresie prawdopodobnie nic. Jednak pamiętaj, że urząd ma 5 lat na kontrolę. W przypadku spółki częściej mówimy o rejestracji do VAT, a tym samym istnieje więcej szans, że urząd połapie się, że płacicie zły podatek od nieruchomości.

Chcesz być na bieżąco z przepisami oraz tematami podatkowymi?

Korzystanie z wirtualnego biura

Innym sposobem jest wykorzystanie biura wirtualnego, a więc miejsca, w którym możesz zarejestrować firmę. Takich firm jest dość dużo. Koszt to przeciętnie 100zl netto miesięcznie lub około 800zł netto rocznie. Osoba obsługująca takie biuro najczęściej odbiera korespondencję oraz skanuje ją na Twojego maila. Tym samym masz na bieżąco informacje o tym co dzieje się w ramach korespondencji Twojej firmy. Dzięki temu unikasz problemów z rozliczeniami podatkowymi od nieruchomości.

 

Rejestracja do VAT, a biuro wirtualne

Biura wirtualne mają jedną wadę. Nie bardzo lubią je urzędy i często utrudniają rejestrację firmy w VAT. Jednak to, ze utrudniają nie oznacza, że nie da się tego zrobić. Wraz z klientami przechodziliśmy już wiele takich sytuacji i wiemy, że wystarczy podać realny powód korzystania z wirtualnego biura. Jednym z takich przykładów może być działalność szkoleniowa. Szkolenia prowadzimy u klientów lub wynajętej Sali, a więc nie potrzebujemy swojej fizycznej lokalizacji. Tym samym na każdy kłopot znajduje się realne rozwiązanie.

Dowiedz się więcej na temat bezpiecznego prowadzenia firmy!

Justyna Broniecka

Justyna Broniecka

Autorka

Przedsiębiorca, menadżer. Od prawie 10 lat właścicielka i twarz marki ZUS to nie MUS. Jej misją jest edukacja i uświadamianie klientów odnośnie systemu podatkowego. Chce, aby przedsiębiorcy wiedzieli jakie są możliwości oraz z czym wiążą się poszczególne wybory. Przeszkoliła ponad 5 tys osób. Wykładała na uczelniach wyższych, uczestniczyła w licznych konferencjach jako prelegent. Jej szkolenia i wystąpienia oceniane są jako praktyczne, użyteczne i ciekawe. Fanka logicznego myślenia oraz ułatwiania sobie życia.

Od prawie 10 lat członek międzynarodowej organizacji Toastmasters, gdzie doskonali swoje umiejętności przemawiania publicznego oraz zarządzania. Otrzymała tam najwyższy tytuł DTM (Distinguished Toastmaster). Prywatnie pasjonatka podróży, szczególnie do Afryki.

Książki i kursy, które pomogą Ci w prowadzeniu firmy w formie spółki z o.o.:

Inne artykuły, które mogą Cię zaintesować:

Jak szybko i poprawnie przygotować dokumenty do księgowości?

Jak szybko i poprawnie przygotować dokumenty do księgowości?

Poprawnie wypełnione dokumenty i ich odpowiednie skompletowanie na koniec miesiąca ułatwiają pracę nie tylko przedsiębiorcy, ale także księgowym, z którymi współpracujemy. Bardzo często zdarza się, że dokumenty dostarczane w ostatnich dniach każdego miesiąca nie są...

Jak wykorzystać swoje logo, aby płacić mniejszy podatek?

Jak wykorzystać swoje logo, aby płacić mniejszy podatek?

Większość przedsiębiorców, którzy dziś prowadzą biznesy jeszcze za dawnych czasów zamawiali logo dla swojej firmy. Zakładając, że mają co do niego uregulowane prawa autorskie, co wcale nie jest takie oczywiste, to świetną opcją optymalizacyjną jest udzielanie spółce...

Co to jest plan kont i jak może go wykorzystać właściciel firmy?

Co to jest plan kont i jak może go wykorzystać właściciel firmy?

Wielu przedsiębiorców ma przekonanie, że najlepiej oddawać dokumenty do biura rachunkowego i nie wnikać za bardzo co ono robi. Często unikamy kontaktu z księgową/księgowym. A to ogromny błąd. Właśnie z biura rachunkowego pochodzi mnóstwo ciekawych informacji...

Myślisz o spółce, ale nie chcesz płacić podwójnego podatku?

Pobierz bezpłatny poradnik:

Jak ominąć podwójne opodatkowanie w spółce z o.o.

Witaj, jestem Justyna!

Od prawie 10 lat edukuję i uświadamiam przedsiębiorców w tematach systemu podatkowego. Chce, abyś wiedział jakie masz możliwości oraz jakie konsekwencję mają Twoje poszczególne wybory.

ZUS to nie MUS to miejsce, w którym edukujemy przedsiębiorców w zakresie bezpiecznego prowadzenia biznesu. Z drugiej strony pokazujemy też, że istnieją ścieżki, dzięki którym można zapłacić mniejsze podatki.

Chcesz obniższyć koszty w Twojej firmie?

Pobierz bezpłatny poradnik:

7 sposobów na obniżenie kosztów w Twojej firmie

firma bez zusu

Pobierz bezpłatny poradnik

7 sposobów na obniżenie kosztów w Twojej firmie

Super! Teraz sprawdź podany adres e-mail i odbierz poradnik.