Jednoosobowa Działalność Gospodarcza, Spółka z o.o.

Czy kasa fiskalna w sklepie internetowym jest konieczna?

Kasa fiskalna z widocznym wystającym z niej paragonem. Na dole czarny napis na białym tle "kasa fiskalna w sklepie internetowym?"

Jeszcze nie tak dawno dokonywaliśmy zakupów jedynie w sklepach stacjonarnych. Dziś niemalże 80% osób korzystających z internetu w Polsce, dokonuje zakupów drogą online. Mamy sprzedaż online z płatnością przy zakupie, mamy sprzedaż online z płatnością przy pobraniu, a nawet mamy sprzedaż online z płatnością przy odbiorze osobistym. Wariantów jest naprawdę wiele.

Powstaje zatem pytanie, czy prowadząc sklep internetowy musi być kasa fiskalna? A odpowiadamy na nie w dzisiejszym wpisie.

A jeżeli wolisz na ten temat posłuchać, to zapraszam Cię na nasz kanał na YT:

Czy kasa fiskalna musi być w każdym sklepie internetowym?

Od razu odpowiem na to pytanie NIE. Nie każdy sklep internetowy musi posiadać kasę fiskalną.

Jeżeli mówimy o kasie fiskalnej, to musisz mieć ją wtedy, kiedy dokonujesz sprzedaży osobiście. Gdy na przykład masz sklep albo punkt, do którego mogą przyjść klienci i od ciebie coś kupić. Czyli, ty im wydajesz towar, a klienci dają pieniądze. Przy takich transakcjach rzeczywiście wystawiamy paragon fiskalny. 

Gdy masz wysyłkę za pobraniem

Jeżeli masz opcję wysyłki za pobraniem w swoim sklepie, to tutaj jest bardzo dużo sprzecznych interpretacji urzędników. Jednak większość z nich stoi na stanowisku, że jeżeli klient płaci właściwie pośrednikowi, czyli kurierowi za towar, to ma miejsce wymiana towaru za gotówkę, w związku z tym należy do transakcji wystawić paragon z kasy fiskalnej.

Pomijamy oczywiście fakt, że paragon powinien być wystawiany w momencie sprzedaży, czyli przekazania przesyłki przez kuriera, a on jest wystawiany dużo wcześniej. Tak więc tutaj jest bardzo dużo zamieszania. Jednak tak jak już wcześniej wspomnieliśmy, większość urzędników uważa, że jeżeli masz towar i wysyłasz go za pobraniem, to wtedy powinieneś do takiego produktu załączyć paragon.

Chcesz być na bieżąco z przepisami oraz tematami podatkowymi?

Odbiór osobisty zamówienia w naszym punkcie

Tutaj sprawa jest klarowna. Jeżeli masz możliwość odbioru osobistego złożonego zamówienia w Twoim punkcie, to również powinieneś załączyć do niego paragon fiskalny. Czyli jeżeli klient może do ciebie fizycznie przyjść i odebrać towar, to powinieneś posiadać kasę. Jeżeli chcesz się dowiedzieć, jak na co dzień powinieneś postępować z kasą fiskalną, to możesz przeczytać o tym TUTAJ.

Transakcje online z płatnością przy zakupie i wysyłką

Bardzo wiele sklepów internetowych, w tym na przykład nasz – ZUS to nie MUS, działa w taki sposób, że wszystkie płatności przyjmuje elektronicznie, a następnie wysyła towar.  Najczęściej kliencie dokonują płatności albo przelewem bankowym na konto firmowe, albo korzystają z pośredników typu T-Pay, Przelewy 24, PayPal itp.

W takich sytuacjach, gdy klient płaci za produkt elektronicznie, to de facto każda taka płatność jest rejestrowana i potwierdzana. Zatem w razie kontroli Urząd Skarbowy ma możliwość zweryfikowania, jaką sprzedaż rzeczywiście uzyskujesz. Nie da się tych przychodów w żaden sposób ukryć.

Wszędzie tam, gdzie jest obrót gotówkowy, jest możliwość, aby naciągnąć trochę rzeczywistość. Czyli pewnych przychodów nie rozliczyć. Po prostu przyjąć gotówkę poza normalnym systemem firmowym. Natomiast w przypadku płatności elektronicznych, takiej możliwości nie ma. Zatem jeżeli firmy, które są sklepami internetowymi, nie mają odbioru osobistego, nie mają swojego sklepu, nie mają opcji wysyłki towaru za pobraniem, to mogą nie posiadać kasy fiskalnej.

Jak rozliczyć sprzedaż w sklepie internetowym gdy nie posiadamy kasy fiskalnej?

Jeżeli nie masz obowiązku posiadania kasy fiskalnej w swoim sklepie internetowym, to wykaz wszystkich płatności elektronicznych powinien trafić do Twojej księgowości. Najczęściej jest to w formie jakiejś tabeli w Excelu bądź w innym dokumencie. W takim wykazie są informacje o tym, ile było płatności, od kogo, na jakie kwoty. Takie zestawienie da się wyciągnąć ze wszystkich pośredniczących w płatnościach systemów. I to jest liczone jako tzw. sprzedaż niefakturowana. Czyli jest ona księgowana jako jeden dokument – przychód dla twojej firmy. Oczywiście, jeśli masz różne stawki VAT-u, to takie transakcje trzeba też podzielić na stawki VAT-u. Tak aby księgowość wiedziała, od których przychodów, jaki VAT należy zapłacić. 

A co gdy prowadzę część sprzedaży w internecie a część w sklepie stacjonarnym?

Jeżeli macie część sprzedaży w internecie, a część na przykład w sklepie stacjonarnym i w tym sklepie stacjonarnym macie kasę, to wtedy każda transakcja musi być zapisywana na kasie, nawet ta elektroniczna. Czyli jeżeli z jakichś powodów masz kasę fiskalną w firmie, to w tym momencie jesteś zobowiązany ją zawsze wykorzystywać.

PAMIĘTAJ!

Jeżeli w Twojej firmie jest już kasa fiskalna, to musisz wszystkie transakcje (również te elektroniczne) nabijać na kasę. 

Z tego wszystkiego klaruje się nam jasny wniosek, kasa fiskalna służy temu, aby Urząd Skarbowy mógł mieć stuprocentową pewność, że każdy Twój przychód wpisujesz do rzeczywistych przychodów firmy.

Zatem jeżeli sprzedajesz tylko i wyłącznie towar za pomocą wysyłki i przedpłaty – czyli najpierw klient płaci, a później wysyłasz zamówienia, to nie musisz posiadać kasy fiskalnej i wystarczy zestawienie sprzedaży. Natomiast jeżeli Twoja firma z jakichś powodów posiada już kasę fiskalną, to musi na nią nabijać każdą transakcję.

Jeżeli potrzebujesz więcej informacji na temat posiadania i obsługiwania kasy fiskalnej w firmie, to zachęcam Cię, aby zajrzeć do naszego poradnika:

“Kasa fiskalna w firmie”

W tym poradniku omówiliśmy szczegółowo zagadnienia związane z kasą fiskalną i rozwialiśmy wszelkie wątpliwości jej dotyczące. Kupując go, dostajesz kompleksową wiedzę, w jednym miejscu.

Justyna Broniecka

Przedsiębiorca, menadżer. Od prawie 10 lat właścicielka i twarz marki ZUS to nie MUS. Jej misją jest edukacja i uświadamianie klientów odnośnie systemu podatkowego Chce, aby przedsiębiorcy wiedzieli jakie są możliwości oraz z czym wiążą się poszczególne wybory. Przeszkoliła ponad 5 tys osób. Jest często zapraszana na konferencje, wykładowca w szkołach wyższych. Jej szkolenia i wystąpienia oceniane są jako praktyczne, użyteczne i ciekawe. Fanka logicznego myślenia oraz ułatwiania sobie życia. Od prawie 10 lat członek międzynarodowej organizacji Toastmasters, gdzie doskonali swoje umiejętności przemawiania publicznego oraz zarządzania. Otrzymała tam najwyższy tytuł DTM (Distinguished Toastmaster). Prywatnie pasjonatka podróży, szczególnie do Afryki.

author-avatar

O Justyna Broniecka

Przedsiębiorca, menadżer. Od prawie 10 lat właścicielka i twarz marki ZUS to nie MUS. Jej misją jest edukacja i uświadamianie klientów odnośnie systemu podatkowego Chce, aby przedsiębiorcy wiedzieli jakie są możliwości oraz z czym wiążą się poszczególne wybory. Przeszkoliła ponad 5 tys osób. Jest często zapraszana na konferencje, wykładowca w szkołach wyższych. Jej szkolenia i wystąpienia oceniane są jako praktyczne, użyteczne i ciekawe. Fanka logicznego myślenia oraz ułatwiania sobie życia. Od prawie 10 lat członek międzynarodowej organizacji Toastmasters, gdzie doskonali swoje umiejętności przemawiania publicznego oraz zarządzania. Otrzymała tam najwyższy tytuł DTM (Distinguished Toastmaster). Prywatnie pasjonatka podróży, szczególnie do Afryki.