Dokładnie dzień po wyborach rząd uchwalił przepisy, które nie wróżą nic dobrego. Podobno w Polsce dzięki coraz szerszemu zainteresowaniu spółkami, szczególnie z ograniczoną odpowiedzialnością coraz częściej rozmywana jest odpowiedzialność osób zarządzającym tymi spółkami. W związku właśnie z próbą poradzenia sobie z praniem brudnych pieniędzy powstał Centralny Rejestr Beneficjentów Rzeczywistych.
Czym jest rejestr Rejestr Beneficjentów Rzeczywistych?
Rejestr ma za zadanie gromadzić dane o osobach realnie sprawujących bezpośrednia lub pośrednią kontrolę nad spółką. O ile idea ma sens, o tyle sposób jej przeprowadzenia nie bardzo. Rząd wprowadził zmianę, jednak nie ma żadnej kampanii informacyjnej. Przedsiębiorcy sami powinni się „domyśleć”, że został stworzony nowy rejestr.
Jakie rodzaje firm powinny się zgłosić do Rejestru Beneficjentów Rzeczywistych?
Do rejestru powinny wpisać się:
- spółki jawne;
- spółki komandytowe;
- spółki komandytowo-akcyjne;
- spółki z ograniczoną odpowiedzialnością;
- spółki akcyjne.
Jakie dane należy wpisać do Rejestru Beneficjentów Rzeczywistych?
Do rejestru należy zgłosić dane identyfikacyjne spółki (nazwa, forma organizacyjna, siedziba, numer KRS, NIP) oraz beneficjenta rzeczywistego tj. członka organu lub wspólnika uprawnionego do reprezentowania spółek (imię i nazwisko, obywatelstwo, państwo zamieszkania, numer PESEL lub datę urodzenia, informacje o wielkości i charakterze udziału lub uprawnieniach przysługujących beneficjentowi rzeczywistemu).
Chcesz być na bieżąco z przepisami oraz tematami podatkowymi?
Ile mam czasu na zgłoszenie danych do Rejestru Beneficjentów Rzeczywistych?
Firmy zarejestrowane przed 13.10.2019 mają czas na rejestrację do 12.04.2020 (czyli pół roku).
Firmy, które są zakładane po 13.10.2019 powinny dokonać wpisu w ciągu 7 dnia od daty ujawnienia ich w KRS.
Co grozi mi za zignorowanie tego obowiązku?
W przypadku zignorowania konieczności wpisu do rejestru przedsiębiorcy może grozić kara nawet 1 mln złotych.
Jak mogę się zgłosić do Rejestru Beneficjentów Rzeczywistych?
- Aby wpisać swoją firmę należy wejść na stronę: https://crbr.podatki.gov.pl.
- W dalszej kolejności, należy wypełnić pola i podpisać elektronicznie (przy pomocy podpisu kwalifikowanego lub profilu zaufanego).
Idea rejestru wydaje się być nawet dość dobrym pomysłem, szczególnie w opozycji do osób, które w perfidny sposób unikają odpowiedzialności. To co jest niepokojące to sposób wprowadzania zmian. Mam na myśli kompletny brak kampanii informacyjnej, co oznacza, że istnieje ogromne prawdopodobieństwo, że część właścicieli małych lub średnich firm nie będą świadomi konieczności dokonania wpisu. Czy rząd realnie wykorzysta swoje uprawnienia i będzie nakładał kary, czy wzywał do uzupełnienia?
Oczywiście jak zwykle nic nie wiadomo i musimy czekać, jak wyjdzie w praniu.
Dowiedz się więcej na temat bezpiecznego prowadzenia firmy!