Split payment rozpoczął swoje funkcjonowanie w lipcu 2018. Do tej pory była dowolność w jego stosowaniu. Jednak od 1 listopada 2019 wchodzą w życie kolejne zmiany. Docelowo split payment ma dotyczyć wszystkich transakcji. Jednak od 1 listopada tylko towary i usługi wymienione w załączniku nr 15 do ustawy będą zobowiązane do stosowania się do tych przepisów.

Co to jest split payment?

W związku z sporymi problemami z ściągalnością VAT-u w Polsce ustanowiono przepisy, które zobowiązały banki, które prowadzą rachunki dla firm do stworzenia subkont specjalnie przeznaczonych do obsługi podatku VAT. Oznacza to, że transakcja jest dzielona na dwa, na kwotę netto i VAT i w taki sposób wpływa na nasze konto. W taki sam sposób możemy opłacić nasze faktury, a więc z konta VAT opłacić podatek, a konta „zwykłego” kwotę netto. Nazywa się to metoda podzielonej płatności (MPP)

Dla kogo split payment będzie obowiązkowy od 1.11.2019?

Obowiązkowy split payment (mechanizm podzielonej płatności) będzie stosowany wobec sprzedaży usług i towarów wymienionych w załączniku nr 15 do ustawy o VAT w sytuacji, gdy wartość brutto transakcji wyniesie powyżej 15.000 zł lub równowartość tej kwoty,  a sprzedawca i odbiorca są podatnikami VAT.

Chcesz być na bieżąco z przepisami oraz tematami podatkowymi?

 

Jakie obowiązki ma sprzedawca?

Jeżeli dana firma podlega pod obowiązkowy split payment, czy towary lub usługi jakie sprzedaje są wymienione w załączniki nr 15 do ustawy o VAT, wtedy taki sprzedawca będzie miał obowiązek na fakturze dokumentującej daną czynność wpisać adnotację „mechanizm podzielonej płatności?” Gdy faktura zostanie wystawiona bez tego oznaczenia, podatnik będzie miał możliwość jej poprawienia poprzez wystawianie faktury korygującej. Natomiast nabywca faktury bez tego oznaczenia będzie mógł błąd ten naprawić wystawiając notę korygującą.

Jak powinno wyglądać rozliczenie faktury po stronie nabywcy?

Firma, która otrzyma fakturę z adnotacją „mechanizm podzielonej płatności” jest zobowiązana dokładnie w taki sposób dokonać płatności. Przy czym obowiązek ten dotyczyć będzie wyłącznie kwoty należności z tytułu nabycia towarów lub usług wymienionych w załączniku nr 15. Gdyby się zdarzyło, że pomimo tego, że na fakturze była adnotacja o konieczności podziału płatności, a kupujący tego nie zrobi, wtedy organ podatkowy ma prawo nałożyć na niego sankcję 30% kwoty VAT wynikającego z faktury.

Sankcja nie będzie naliczana, jeżeli sprzedawca wykaże transakcje w zestawieniach VAT oraz opłaci podatek.

Tutaj możesz sprawdzić jakie towary i usługi zawierają się w załączniku nr 15 do ustawy o VAT

 

Dowiedz się więcej na temat bezpiecznego prowadzenia firmy!

Justyna Broniecka

Justyna Broniecka

Autorka

Przedsiębiorca, menadżer. Od prawie 10 lat właścicielka i twarz marki ZUS to nie MUS. Jej misją jest edukacja i uświadamianie klientów odnośnie systemu podatkowego. Chce, aby przedsiębiorcy wiedzieli jakie są możliwości oraz z czym wiążą się poszczególne wybory. Przeszkoliła ponad 5 tys osób. Wykładała na uczelniach wyższych, uczestniczyła w licznych konferencjach jako prelegent. Jej szkolenia i wystąpienia oceniane są jako praktyczne, użyteczne i ciekawe. Fanka logicznego myślenia oraz ułatwiania sobie życia.

Od prawie 10 lat członek międzynarodowej organizacji Toastmasters, gdzie doskonali swoje umiejętności przemawiania publicznego oraz zarządzania. Otrzymała tam najwyższy tytuł DTM (Distinguished Toastmaster). Prywatnie pasjonatka podróży, szczególnie do Afryki.

Książki i kursy, które pomogą Ci w prowadzeniu firmy w formie spółki z o.o.:

Inne artykuły, które mogą Cię zaintesować:

Jak szybko i poprawnie przygotować dokumenty do księgowości?

Jak szybko i poprawnie przygotować dokumenty do księgowości?

Poprawnie wypełnione dokumenty i ich odpowiednie skompletowanie na koniec miesiąca ułatwiają pracę nie tylko przedsiębiorcy, ale także księgowym, z którymi współpracujemy. Bardzo często zdarza się, że dokumenty dostarczane w ostatnich dniach każdego miesiąca nie są...

Jak wykorzystać swoje logo, aby płacić mniejszy podatek?

Jak wykorzystać swoje logo, aby płacić mniejszy podatek?

Większość przedsiębiorców, którzy dziś prowadzą biznesy jeszcze za dawnych czasów zamawiali logo dla swojej firmy. Zakładając, że mają co do niego uregulowane prawa autorskie, co wcale nie jest takie oczywiste, to świetną opcją optymalizacyjną jest udzielanie spółce...

Co to jest plan kont i jak może go wykorzystać właściciel firmy?

Co to jest plan kont i jak może go wykorzystać właściciel firmy?

Wielu przedsiębiorców ma przekonanie, że najlepiej oddawać dokumenty do biura rachunkowego i nie wnikać za bardzo co ono robi. Często unikamy kontaktu z księgową/księgowym. A to ogromny błąd. Właśnie z biura rachunkowego pochodzi mnóstwo ciekawych informacji...

Myślisz o spółce, ale nie chcesz płacić podwójnego podatku?

Pobierz bezpłatny poradnik:

Jak ominąć podwójne opodatkowanie w spółce z o.o.

Witaj, jestem Justyna!

Od prawie 10 lat edukuję i uświadamiam przedsiębiorców w tematach systemu podatkowego. Chce, abyś wiedział jakie masz możliwości oraz jakie konsekwencję mają Twoje poszczególne wybory.

ZUS to nie MUS to miejsce, w którym edukujemy przedsiębiorców w zakresie bezpiecznego prowadzenia biznesu. Z drugiej strony pokazujemy też, że istnieją ścieżki, dzięki którym można zapłacić mniejsze podatki.

Chcesz obniższyć koszty w Twojej firmie?

Pobierz bezpłatny poradnik:

7 sposobów na obniżenie kosztów w Twojej firmie

firma bez zusu

Pobierz bezpłatny poradnik

7 sposobów na obniżenie kosztów w Twojej firmie

Super! Teraz sprawdź podany adres e-mail i odbierz poradnik.