Umowa o dzieło jest coraz popularniejszą formą legalizowania współpracy dwóch stron. Wydaje się być atrakcyjna z uwagi na brak opłat do ZUS oraz stosunkowo niskie opodatkowaniem podatkiem dochodowym. Niestety często jest nadużywana i niepoprawnie zawierana. Z mojego doświadczenia 8 na 10 umów ma zapisy w umowie, które wykluczają możliwość zawarcia umowy o dzieło.

Jak poprawnie zawrzeć umowę o dzieło

przez Po prostu Biznes

Umowa o dzieło jest umową o rezultat.

Mowa tutaj o rzeczy, którą otrzymujemy. To może być logo, strona internetowa, projekt, wytworzone urządzenie, program komputerowy. Przy umowie o dzieło nie płacimy za czyjś czas pracy, lecz za jej efekt. To podstawowa różnica między umową o dzieło a umową zlecenie. Niestety często przedsiębiorcy mocno nadużywają tej formy prawnej z powodu optymalizacji podatkowo-zusowych, przez co nie są lubiane przez Organy Państwowe, co wpływa na częstsze kontrole.

Jeżeli ZUS uzna, że umowa o dzieło jest spisana źle, lub nie będzie to typowo umowa o rezultat to może zostać przekształcona na siłę na umowę zlecenie i oskładkowana. Według mojego doświadczenia znakomita większość zawieranych umów (nawet 4 na 5) są umowami zlecenie. Umów o rezultat tak naprawdę jest niewiele i rzadko da się je wykorzystać. Poza tym przedsiębiorcy często mylą umowę o dzieło z przeniesieniem praw autorskich ze zwykłą umową, która jest inaczej opodatkowana.

 

Umowa o dzieło – stawka

W przypadku umowy o dzieło nie ma mowy o stawce godzinowej, akordowej czy prowizyjnej. W treści zatem należy określić kwotę, na którą się umówiliśmy, za gotowy wyrób. Co w przypadku wykonania tylko części umowy? Załóżmy, że zamówiliśmy 5 artykułów. Nieważne, czy zostały napisane 2 czy 4, umowa o dzieło nie została w pełni wykonana. Jeżeli nie chcemy płacić za wykonanie dzieła częściowego to nie musimy tego robić.

 

Umowa o dzieło – termin realizacji

Umowa o dzieło powinna być zamknięta w czasie, czyli posiadać datę rozpoczęcia i zakończenia, w ramach której osoba powinna pracę wykonać. Nie możemy zawierać umowy na czas nieokreślony.

 

Chcesz być na bieżąco z przepisami oraz tematami podatkowymi?

Więcej niż jedna umowa o dzieło?

W jednej firmie mamy prawo posiadać nawet kilkaset podpisanych umów o dzieło, pod warunkiem że rzeczywiście te dzieła są realizowane. Co więcej, możemy zawrzeć kilka umów z tą samą osobą.

 

Wypowiedzienie umowy o dzieło

Kolejnym aspektem są wypowiedzenia umowy o dzieło. Umowy o dzieło generalnie nie da się wypowiedzieć. Możemy jedynie odstąpić od umowy, pod warunkiem że osoba przyjmująca „zlecenie” nie realizuje usługi, przekroczyła termin lub nie wykonuje jej zgodnie z umową. Możemy zgodzić się na pewną formę aneksu, płatności czy porozumienia w związku z naruszeniem umowy z obu stron. Zawsze lepiej dogadać się, jeżeli coś komuś nie idzie, niż wyciągać konsekwencje.

Częstym zapisem w umowie o dzieło, zwłaszcza o logo czy projekt, jest określenie konkretnej liczby poprawek. Po otrzymaniu pierwszej wersji możemy powiedzieć co nam się nie podoba i czego oczekujemy w drugiej. To wszystko w ramach jednej umowy.

 

Tak jak pewnie zdążyłeś zauważyć, umowa o dzieło nie jest prosta do zastosowania. Te kilka wskazówek powinno pomóc w rozstrzygnięciu, kiedy używać umowy o dzieło.

 

Więcej o umowach o dzieło:

Dowiedz się więcej na temat umów o dzieło

Justyna Broniecka

Justyna Broniecka

Autorka

Przedsiębiorca, menadżer. Od prawie 10 lat właścicielka i twarz marki ZUS to nie MUS. Jej misją jest edukacja i uświadamianie klientów odnośnie systemu podatkowego. Chce, aby przedsiębiorcy wiedzieli jakie są możliwości oraz z czym wiążą się poszczególne wybory. Przeszkoliła ponad 5 tys osób. Wykładała na uczelniach wyższych, uczestniczyła w licznych konferencjach jako prelegent. Jej szkolenia i wystąpienia oceniane są jako praktyczne, użyteczne i ciekawe. Fanka logicznego myślenia oraz ułatwiania sobie życia.

Od prawie 10 lat członek międzynarodowej organizacji Toastmasters, gdzie doskonali swoje umiejętności przemawiania publicznego oraz zarządzania. Otrzymała tam najwyższy tytuł DTM (Distinguished Toastmaster). Prywatnie pasjonatka podróży, szczególnie do Afryki.

Książki i kursy, które pomogą Ci w prowadzeniu firmy w formie spółki z o.o.:

Inne artykuły, które mogą Cię zaintesować:

Jak szybko i poprawnie przygotować dokumenty do księgowości?

Jak szybko i poprawnie przygotować dokumenty do księgowości?

Poprawnie wypełnione dokumenty i ich odpowiednie skompletowanie na koniec miesiąca ułatwiają pracę nie tylko przedsiębiorcy, ale także księgowym, z którymi współpracujemy. Bardzo często zdarza się, że dokumenty dostarczane w ostatnich dniach każdego miesiąca nie są...

Jak wykorzystać swoje logo, aby płacić mniejszy podatek?

Jak wykorzystać swoje logo, aby płacić mniejszy podatek?

Większość przedsiębiorców, którzy dziś prowadzą biznesy jeszcze za dawnych czasów zamawiali logo dla swojej firmy. Zakładając, że mają co do niego uregulowane prawa autorskie, co wcale nie jest takie oczywiste, to świetną opcją optymalizacyjną jest udzielanie spółce...

Co to jest plan kont i jak może go wykorzystać właściciel firmy?

Co to jest plan kont i jak może go wykorzystać właściciel firmy?

Wielu przedsiębiorców ma przekonanie, że najlepiej oddawać dokumenty do biura rachunkowego i nie wnikać za bardzo co ono robi. Często unikamy kontaktu z księgową/księgowym. A to ogromny błąd. Właśnie z biura rachunkowego pochodzi mnóstwo ciekawych informacji...

Myślisz o spółce, ale nie chcesz płacić podwójnego podatku?

Pobierz bezpłatny poradnik:

Jak ominąć podwójne opodatkowanie w spółce z o.o.

Witaj, jestem Justyna!

Od prawie 10 lat edukuję i uświadamiam przedsiębiorców w tematach systemu podatkowego. Chce, abyś wiedział jakie masz możliwości oraz jakie konsekwencję mają Twoje poszczególne wybory.

ZUS to nie MUS to miejsce, w którym edukujemy przedsiębiorców w zakresie bezpiecznego prowadzenia biznesu. Z drugiej strony pokazujemy też, że istnieją ścieżki, dzięki którym można zapłacić mniejsze podatki.

Chcesz obniższyć koszty w Twojej firmie?

Pobierz bezpłatny poradnik:

7 sposobów na obniżenie kosztów w Twojej firmie

firma bez zusu

Pobierz bezpłatny poradnik

7 sposobów na obniżenie kosztów w Twojej firmie

Super! Teraz sprawdź podany adres e-mail i odbierz poradnik.