Aktualne przepisy

Jak negocjować umowy z bankami i firmami leasingowymi?

restrukturyzacja kredytu

Czas ogromnych przemian gospodarczych i kryzysów zwykle zaostrza podejście banków i firm finansujących do udzielania kredytów, czy pożyczek. Podobnie stało się z uwagi na ogłoszoną, właściwie na cały świecie epidemię. Obecnie nawet doświadczeni doradcy kredytowi nie do końca łapią się w zmieniających się przepisach oraz wewnętrznych regulacjach banku.

 

Kiedy należy działać?

Pierwszym podstawowym elementem działania jest prewencja. Mam na myśli to, że nie możesz czekać, aż przestaniesz płacić. Musisz udać się do banku przed faktem braku spłaty. Generalnie warunkiem do rozmowy z bankiem, czy firmą leasingową jest brak zaległości. A więc jeżeli masz potrzebę restrukturyzacji kredytu wybierz się do banku w momencie, gdy nie pojawiły się jeszcze zaległości. Związane to jest z przepisami KNF oraz wewnętrznymi regulacjami w banku.

“VADEMECUM SPÓŁKI Z O.O.”

Kompleksowa pozycja omawiająca prostym językiem wszystkie aspekty prowadzenia firmy w formie spółki z o.o..

W jaki sposób przygotować się do rozmowy?

Wielu właścicieli firm informuje mnie, że byli w banku i nic nie dało się zrobić. Najczęściej to wynika tego, że mają zaległości. Jednak w momencie, kiedy zdecydujesz się na rozmowę o zmianie warunków spłaty kredytu/linii kredytowej pamiętaj, że do banku powinieneś wybrać się z jakąś propozycją oraz dowodami na to, że po ewentualnej zmianie warunków umowy będziesz zdolny spłacać kredyt. Jednocześnie wydłużenie spłaty kredytu zawsze wiąże się z wyższymi odsetkami. Nie bądź naiwny. Bank nie zrezygnuje ze swojego interesu, a więc nie licz, że wielkość Twoich odsetek się nie zwiększy. Najczęściej banki zgadzają się na rozłożenie rat kapitałowych na dłuższy okres, a tym samym odsetki w każdym miesiącu są mniejsze (sumarycznie są większe). Jednak w kryzysowych sytuacjach czasami to najlepsza opcja.

Chcesz być na bieżąco z przepisami oraz tematami podatkowymi?

Czy bankowi opłaca się dogadać z Twoją firmę?

Wiele razy słyszałam, że bank jest wielki, a ja jestem prostym Kowalskim. Nie będą chcieli ze mną rozmawiać. Oczywiście masz rację, co do konkurencyjności sił. Jednak banki to dość bezosobowe instytucje i sporo zależy od osoby, która Cię obsługuje. Ostatecznie dla banku lepiej jest rozłożyć Tobie kredyt na dłuższy okres i zarobić więcej na odsetkach. Pamiętaj, że bank też chce odzyskać swoje pieniądze i tak samo jak każdej innej firmie – lepiej się dogadać niż oddawać Twoją sprawę do windykacji. 

 

W jaki sposób podejść do firm leasingowych?

Firmy leasingowe działają nieco inaczej niż bank. Na pewno tutaj wszystko dzieje się szybciej. Jednak w obecnej sytuacji związanej z wirusem wiele, szczególnie tych większych firm przygotowało propozycje odroczenia płatności na 3, a nawet 6 miesięcy. Im tak samo jak bankom, zależy, abyśmy zostali ich klientami. Są zdecydowanie bardziej nastawieni na porozumienie niż w tzw. „normalnej sytuacji”.

Zmierzając ku końcowi. Nasuwa się jeden wniosek. Należy rozmawiać i wychodzić z inicjatywą. Dopóki nie zapytasz nie masz pewności jak zachowa się bank lub/i firma leasingowa. Jeżeli chciałbyś dowiedzieć się więcej na temat tego jak poradzić sobie z problemami z płynnością finansową w firmie, zapraszam Cię do przeczytania TEGO artykułu.

Justyna Broniecka

Przedsiębiorca, menadżer. Od prawie 10 lat właścicielka i twarz marki ZUS to nie MUS. Jej misją jest edukacja i uświadamianie klientów odnośnie systemu podatkowego Chce, aby przedsiębiorcy wiedzieli jakie są możliwości oraz z czym wiążą się poszczególne wybory. Przeszkoliła ponad 5 tys osób. Jest często zapraszana na konferencje, wykładowca w szkołach wyższych. Jej szkolenia i wystąpienia oceniane są jako praktyczne, użyteczne i ciekawe. Fanka logicznego myślenia oraz ułatwiania sobie życia. Od prawie 10 lat członek międzynarodowej organizacji Toastmasters, gdzie doskonali swoje umiejętności przemawiania publicznego oraz zarządzania. Otrzymała tam najwyższy tytuł DTM (Distinguished Toastmaster). Prywatnie pasjonatka podróży, szczególnie do Afryki.

author-avatar

O Justyna Broniecka

Przedsiębiorca, menadżer. Od prawie 10 lat właścicielka i twarz marki ZUS to nie MUS. Jej misją jest edukacja i uświadamianie klientów odnośnie systemu podatkowego Chce, aby przedsiębiorcy wiedzieli jakie są możliwości oraz z czym wiążą się poszczególne wybory. Przeszkoliła ponad 5 tys osób. Jest często zapraszana na konferencje, wykładowca w szkołach wyższych. Jej szkolenia i wystąpienia oceniane są jako praktyczne, użyteczne i ciekawe. Fanka logicznego myślenia oraz ułatwiania sobie życia. Od prawie 10 lat członek międzynarodowej organizacji Toastmasters, gdzie doskonali swoje umiejętności przemawiania publicznego oraz zarządzania. Otrzymała tam najwyższy tytuł DTM (Distinguished Toastmaster). Prywatnie pasjonatka podróży, szczególnie do Afryki.