Spółka z o.o.

Jak wykorzystać swoje logo do optymalizacji podatkowych?

Jak wykorzystać swoje logo do optymalizacji podatkowych?

Większość przedsiębiorców, którzy dziś prowadzą biznesy jeszcze za dawnych czasów zamawiali logo dla swojej firmy. Zakładając, że mają co do niego uregulowane prawa autorskie, co wcale nie jest takie oczywiste, to świetną opcją optymalizacyjną jest udzielanie spółce licencji do wykorzystywania logo.

Jak działa ta optymalizacja podatkowa?

Optymalizację tego typu najlepiej stosuje się w spółkach z o.o.. Zwykle właścicielem logo jest któryś ze wspólników lub członków zarządu. Kolokwialnie mówiąc, może takie logo „wynająć” spółce, a spółka będzie opłacała mu za to wynagrodzenie. Dzięki temu spółka zwiększy swoje koszty i będzie płaciła mniejszy podatek. Z drugiej strony w legalny sposób pieniądze znajdą się na prywatnym koncie właściciela logo. To, co warto podkreślić w przypadku logo, metod nauczania itp. udzielamy firmie licencji. 

“VADEMECUM SPÓŁKI Z O.O.”

Kompleksowa pozycja omawiająca prostym językiem wszystkie aspekty prowadzenia firmy w formie spółki z o.o..

 

Jak opodatkowany jest przychód z licencji?

Jeżeli licencji udziela podmiot prowadzący firmę, uzyskane przychody należy zakwalifikować jako pochodzące z działalności gospodarczej. Jeżeli natomiast autor jest osobą fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej, to uzyskany przychód należy uznać za przychód z praw majątkowych.

W naszym przypadku mówimy o tym drugim przypadku, czyli osobie fizycznej. Generalnie mówimy tutaj o przychodach opodatkowanych wg progów podatkowych, czyli 17% i 32%. Jednak bardzo często możesz tutaj korzystać z 50% kosztów uzyskania przychodów. W rezultacie realnie zapłacisz 8,5% (w przypadku, gdy mieścisz się w 1 progu). 

Jak to zrobić?

Aby móc w niepodważalny sposób korzystać z licencji należy w urzędzie patentowym zastrzec prawo do korzystania z naszego logo. Proces ten trwa dość długo i jest skomplikowany. Związane jest to z prawami autorskimi. Rekomenduję, abyś skorzystał z pomocy wykwalifikowanego prawnika. Musisz też liczyć się z kosztem takiego patentu, który wynosi mniej więcej od 4 do 6 tys. złotych. Jednak pamiętaj, że ten koszt ponosisz tylko raz. 

Chcesz być na bieżąco z przepisami oraz tematami podatkowymi?

Abyś mógł załatwić sprawę w urzędzie patentowym musisz mieć uregulowane prawa autorskie do logo. Nie oszukujmy się – logo często powstaje na samym początku trwania naszej firmy. Najczęściej wykonuje je dla nas znajomy grafik bez wynagrodzenia i umowy. W takiej sytuacji właścicielem praw autorskich jest twórca. A więc jeżeli chcesz udać się po zastrzeżenie w pierwszej kolejności skontaktuj się z realnym twórcą podpisz z nim umowę, która będzie przenosiła prawa autorskie na Ciebie. 

 

Ile powinna kosztować licencja?

To jest odwieczne pytanie wielu przedsiębiorców. Niestety nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Teoretycznie można poprosić rzeczoznawcę o pomoc. W praktyce nikt tego nie robi. Jeżeli planujesz używać zastrzeżenia logo jako optymalizacji podatkowej to pamiętaj o realnej wartości firmy i jej przepływach. A więcej jeżeli przeciętnie firma wykazuje w miesiącu 10 tys. dochodu to wartość licencji raczej nie powinna nie przekraczać tej kwoty. 

Licencje na logo są ciekawym sposobem na optymalizacje podatkowe. Na pewno rekomenduję w pierwszej kolejności korzystać z prostszych form. Jednak jeżeli ich zabraknie – wtedy warto, abyś sięgnął właśnie po zastrzeżenie logo. 

Justyna Broniecka

Przedsiębiorca, menadżer. Od prawie 10 lat właścicielka i twarz marki ZUS to nie MUS. Jej misją jest edukacja i uświadamianie klientów odnośnie systemu podatkowego Chce, aby przedsiębiorcy wiedzieli jakie są możliwości oraz z czym wiążą się poszczególne wybory. Przeszkoliła ponad 5 tys osób. Jest często zapraszana na konferencje, wykładowca w szkołach wyższych. Jej szkolenia i wystąpienia oceniane są jako praktyczne, użyteczne i ciekawe. Fanka logicznego myślenia oraz ułatwiania sobie życia. Od prawie 10 lat członek międzynarodowej organizacji Toastmasters, gdzie doskonali swoje umiejętności przemawiania publicznego oraz zarządzania. Otrzymała tam najwyższy tytuł DTM (Distinguished Toastmaster). Prywatnie pasjonatka podróży, szczególnie do Afryki.

author-avatar

O Justyna Broniecka

Przedsiębiorca, menadżer. Od prawie 10 lat właścicielka i twarz marki ZUS to nie MUS. Jej misją jest edukacja i uświadamianie klientów odnośnie systemu podatkowego Chce, aby przedsiębiorcy wiedzieli jakie są możliwości oraz z czym wiążą się poszczególne wybory. Przeszkoliła ponad 5 tys osób. Jest często zapraszana na konferencje, wykładowca w szkołach wyższych. Jej szkolenia i wystąpienia oceniane są jako praktyczne, użyteczne i ciekawe. Fanka logicznego myślenia oraz ułatwiania sobie życia. Od prawie 10 lat członek międzynarodowej organizacji Toastmasters, gdzie doskonali swoje umiejętności przemawiania publicznego oraz zarządzania. Otrzymała tam najwyższy tytuł DTM (Distinguished Toastmaster). Prywatnie pasjonatka podróży, szczególnie do Afryki.