Limit 150 tys. zł wartości samochodu ogranicza możliwości wrzucania kosztów leasingu i użytkowania samochodu w koszty firmy. Limit dotyczy samochodów osobowych, które nie zostały zgłoszone do Urzędu Skarbowego.
Zasady rozliczenia samochodu do 150 tys
Jeżeli wartość samochodu nie przekracza 150 tys. złotych, możemy wrzucić w koszty raty leasingowe w całości. Rozliczamy 100% wartości netto oraz 50% wartości VAT. Koszty naprawy samochodu, tankowania itd. możemy wrzucić w koszty następująco: 75% wartości netto i 50% wartości VAT. Rodzaje kosztów możliwych do uwzględnienia zależą od umowy leasingowej.
Jeżeli wartość samochodu przekracza 150 tys. złotych, nie możemy wrzucić całej kwoty w koszty. Rozliczenie oblicza się proporcjonalnie, tj. musimy obliczyć, jaką procentową część wartości samochodu stanowi kwota limitu.
Przykład 1:
Romek kupił samochód za 123 000zł. W tym kwota netto to 100 000, a VAT to 23 000. Rata leasingowa wynosi 1845zł. W tym jest 1500zł netto oraz 345zł VAT-u. W takim wypadku Romek może w koszty firmy wrzucić pełną ratę 1500zł. Dodatkowo kwota VAT-u do zapłaty obniży mu się o połowę (50%) z 345zł, czyli 172,50zł.
Przykład 2:
Waldek kupił samochód za 246 000 zł. W tym jest 200 tys netto + 46 tys VAT-u. Musimy policzyć proporcję 200 tys do 150 tys stanowi 75%. Tym samym jeżeli faktura za najem długoterminowy lub leasing wynosi 2000 zł netto + 460 VAT-u w koszty możemy wrzucić 75% z 2 tys – czyli 1500 zł oraz połowę kwoty VAT-u – czyli 230 zł.
Jak to w Polskim prawie bywa i tutaj bywają wyjątki. W momencie kiedy przedsiębiorca chce wrzucić całość VAT-u w koszty może złożyć oświadczenie w urzędzie skarbowym, że ten samochód osobowy będzie używamy wyłącznie do celów służbowych. Wtedy kosztem może być cały VAT. Wiąże się z koniecznością prowadzenia kilometrówki.
Kiedy wiemy już w jaki sposób rozliczać koszty związane z ratami pozostaje pytanie, a co z pozostałymi kosztami utrzymania samochodu takimi jak ubezpieczenie, wymiany opon, naprawy itp. Tutaj zasada jest taka, że odliczamy 75% od kwoty netto oraz połowę VAT-u. Więcej na temat tego jak rozliczać koszty paliwa i VAT w firmie przeczytasz TUTAJ.
Przykład 3:
Pani Alicja jeździ leasingowym samochodem. W miesiącu kwietniu wydała na paliwo 1000 zł netto + VAT 230 zł, czyli 1230 zł. Dodatkowo zmieniła opony i zapłaciła za tą usługę 300 zł netto + 69 zł VAT-u. W momencie rozliczenia miesiąca Pani Alicja będzie mogła wrzucić w koszty firmy:
Suma zakupów netto: 1000zł + 300zł = 1300zł
Suma VAT-u: 230zł + 69zł = 269zł.
Pani Alicja może wrzucić w koszt podatkowy 75% z kwoty 1300, czyli 975zł
Oraz 50% z VAT – czyli 134,50zł.
Chcesz być na bieżąco z przepisami oraz tematami podatkowymi?
Jak rozliczać samochody, które kosztują więcej niż 150 tys. złotych?
W przypadku, gdy właściciel firmy decyduje się na samochód, którego wartość przekracza 150 tys. zł (wyjątek stanowią samochody elektryczne) musi liczyć się z tym, że nie wrzuci on całej raty leasingowej w koszty. W takich wypadkach korzystamy z proporcji. Proporcję stanowi wartość samochodu w stosunku do kwoty 150 tys.
Przykład 1:
Jeżeli wartość samochodu leasingowanego wynosi 300 tys. zł, czyli kwota limitu jest równa 50% jego wartości, możemy wrzucić w koszty 50% każdej raty leasingowej.
Przykład 2:
Jeżeli wartość samochodu leasingowanego wynosi 200 tys. zł, czyli kwota limitu jest równa 75% jego wartości, możemy wrzucić w koszty 75% każdej raty leasingowej.
Czy ten limit dotyczy również większych samochód (dostawczych)?
Nie, limit wartości 150 tysięcy złotych obejmuje tylko samochody osobowe.