Spółka z o.o.

Czy sklep internetowy musi posiadać kasę fiskalną

kasa fiskalna

Szczególnie w czasach pandemii sklepy internetowe przeżywają swój renesans. Sklepy, które sprzedają swoje produkty w sektorze B2B wystawiają faktury. Dlatego tutaj nie ma problemów z posiadaniem kasy. Jednak na pewno mają nad czym myśleć przedsiębiorcy, którzy działają na rynku B2C, czyli sprzedają swoje produkty, czy usługi osobom prywatnym. Aby zdecydować czy kasa fiskalna rzeczywiście dotyczy Twojej firmy musisz wziąć pod uwagę kilka czynników m.in. możliwość odbioru osobistego.

Czy kasa fiskalna to rzeczywiście taki problem?

Dla wielu z nas konieczność posiadania kasy fiskalnej emocjonalnie wiąże się z wielkim utrudnieniem w funkcjonowaniu biznesu. Jednak prawda jest zdecydowanie inna. I tak jesteśmy zobowiązani ewidencjonować sprzedaż np. za pomocą faktur. W przypadku posiadania kasy paragon zastępuję fakturę. A co więcej nie musisz księgować każdego osobno. Na koniec dnia musisz wygenerować tzw. raport dobowy, a na koniec miesiąca raport miesięczny. Do Twojej księgowości powinien trafić tylko raport miesięczny, jako podstawa do zaksięgowania. A wiec sam fakt posiadania kasy fiskalnej nie jest znowu obciążeniem, które uniemożliwia, czy bardzo utrudnia prowadzenie biznesu.

“Kasa fiskalna w firmie”

W tym poradniku omówiliśmy szczegółowo zagadnienia związane z kasą fiskalną i rozwialiśmy wszelkie wątpliwości jej dotyczące. Kupując go, dostajesz kompleksową wiedzę, w jednym miejscu.

Sprzedaż tylko za pomocą przelewu

Ogromna większość sklepów internetowych prowadzi sprzedaż towarów po dokonaniu przedpłaty. Czyli najpierw płacimy za towar, a dopiero sprzedawca nam go wysyła. Tym samym całość sprzedaży odbywa się za pomocą przelewów bankowych, czy płatności elektronicznych (np. tpay). W takich wypadkach nie musisz posiadać kasy fiskalnej. Sprzedaż widoczna na wyciągu bankowym stanowi Twoje źródło informacji o przychodach i  staje się on podstawą do wyliczenia podatku.

Wystawianie faktury za każdą sprzedaż, czy raport sprzedaży niefakturowanej

Niektórzy przedsiębiorcy dla przejrzystości sytuacji pomimo tego, że ich klienci to osoby fizyczne, wystawiają każdemu fakturę. Takie postępowanie jest zgodne z prawem. W takim wypadku najczęściej masz do czynienia z setkami, a czasami tysiącami faktur miesięcznie. To oznacza, że cena za usługi księgowe na pewno pójdzie do góry.  Wydaje mi się, że w takim wypadku zdecydowanie lepiej zamiast faktur prowadzić tzw. rejestr sprzedaży. Jest to po prostu tabela z przychodami z danego miesiąca. Jeżeli korzystasz z pośredników płatności np. tpay takie zestawienia mogą zostać wygenerowane przez system płatności – a tym samym nie musisz siedzieć nad tym osobiście. Wtedy zamiast faktury wpisujesz taką sprzedaż do zestawienia i do księgowości oddajesz zestawienie jako jeden dokument. Przyznasz, że to rozwiązanie brzmi dobrze?

Chcesz być na bieżąco z przepisami oraz tematami podatkowymi?

Sprzedaż online bez możliwości odbioru osobistego

Jak już pewnie zauważyłeś prowadząc sklep internetowy możesz działać nie posiadając kasy fiskalnej. Musisz być jednak uważny w przypadku, gdy prowadzisz sprzedaż i udostępniasz klientom możliwość odbioru osobistego. W takim wypadku niestety będziesz musiał jednak kasę wdrożyć do swojego sklepu. W momencie, gdy posiadasz kasę jesteś zobowiązany całą sprzedaż „nabijać” na paragony. Myślę, że dość łatwo zauważyć, że najczęściej nie opłaca się oferować możliwości odbioru osobistego. Wtedy nie ma zagrożenia związanego z koniecznością posiadania kasy fiskalnej.

Przykład 1:

Pan Janek prowadzi sklep internetowy z częściami samochodowymi. Ma swoją stronę oraz dodatkowo sprzedaje przez Allegro. Nie ma kontaktu ze swoimi klientami. Cała sprzedaż odbywa się online i towar wysyłany jest kurierem lub pocztą. To znaczy, że cała sprzedaż wpływ na konto bankowe. Pomimo tego, że jego klientami są osoby fizyczne, co by sugerowało, że należy mieć kasę fiskalną, w takim wypadku nie będzie ona obowiązkowa. A tym samym Pan Janek będzie zobowiązany do przygotowania tzw. rejestru sprzedaży niefakturowanej. Tego typu zestawienie to po prostu zwykła tabela pokazująca wielkość sprzedaży. W przypadku sklepów online czy takich portali jak Allegro, najczęściej istnieje możliwość wygenerowania miesięcznych raportów sprzedaży, a ich zawartość jest z reguły wystarczająca do tego, aby móc zaksięgować przychód.

Przykład 2:

Pani Joanna prowadzi sklep z bielizną. Ma sklep stacjonarny i sklep internetowy. Z uwagi na sprzedaż w sklepie stacjonarnym jest zobowiązana posiadać kasę fiskalną. W takim wypadku każdą sprzedaż w sklepie online również powinna nabić na kasę i do paczki dodać paragon.

Pamiętaj!

Fakt posiadania kasy fiskalnej zobowiązuje przedsiębiorcę do nabijania każdej sprzedaży bez względu na to, czy jest realizowana w sklepie stacjonarnym, czy online. Więcej na temat tego jak na co dzień postępować z kasą fiskalną dowiesz się z TEGO artykułu.

Justyna Broniecka

Przedsiębiorca, menadżer. Od prawie 10 lat właścicielka i twarz marki ZUS to nie MUS. Jej misją jest edukacja i uświadamianie klientów odnośnie systemu podatkowego Chce, aby przedsiębiorcy wiedzieli jakie są możliwości oraz z czym wiążą się poszczególne wybory. Przeszkoliła ponad 5 tys osób. Jest często zapraszana na konferencje, wykładowca w szkołach wyższych. Jej szkolenia i wystąpienia oceniane są jako praktyczne, użyteczne i ciekawe. Fanka logicznego myślenia oraz ułatwiania sobie życia. Od prawie 10 lat członek międzynarodowej organizacji Toastmasters, gdzie doskonali swoje umiejętności przemawiania publicznego oraz zarządzania. Otrzymała tam najwyższy tytuł DTM (Distinguished Toastmaster). Prywatnie pasjonatka podróży, szczególnie do Afryki.

author-avatar

O Justyna Broniecka

Przedsiębiorca, menadżer. Od prawie 10 lat właścicielka i twarz marki ZUS to nie MUS. Jej misją jest edukacja i uświadamianie klientów odnośnie systemu podatkowego Chce, aby przedsiębiorcy wiedzieli jakie są możliwości oraz z czym wiążą się poszczególne wybory. Przeszkoliła ponad 5 tys osób. Jest często zapraszana na konferencje, wykładowca w szkołach wyższych. Jej szkolenia i wystąpienia oceniane są jako praktyczne, użyteczne i ciekawe. Fanka logicznego myślenia oraz ułatwiania sobie życia. Od prawie 10 lat członek międzynarodowej organizacji Toastmasters, gdzie doskonali swoje umiejętności przemawiania publicznego oraz zarządzania. Otrzymała tam najwyższy tytuł DTM (Distinguished Toastmaster). Prywatnie pasjonatka podróży, szczególnie do Afryki.