Spółka z o.o.

Jakie są wady i zalety zakładania spółki przez notariusza (tzw. drogą klasyczną)

Składka zdrowotna dla zarządu – czy podwyżka to rzeczywiście 9%

Obecnie spółkę  z o.o. można założyć na dwa sposoby. Pierwszym z nich jest zakładanie spółki przez internet, drugim zakładanie klasyczną drogą (umowa spółki potwierdzona notarialnie). Każdy z tych sposobów ma swoje wady i zalety. Dziś przyjrzyjmy się bliżej procesowi zakładania spółki klasyczną ścieżką.

Czas zakładania

Teoretycznie sąd ma 14 dni na odpowiedź na wniosek o założenie spółki. Niestety w praktyce ten proces zwykle się przedłuża. Zależy to od szybkości pracy sądu. Jednak przeciętnie trwa to od miesiąca do półtora. Choć są w Polsce sądy, które potrafią rejestrować spółkę nawet w trzy miesiące. Tym samym czas zakładania spółki tą drogą na pewno nie należy do zalet.

“VADEMECUM SPÓŁKI Z O.O.”

Kompleksowa pozycja omawiająca prostym językiem wszystkie aspekty prowadzenia firmy w formie spółki z o.o..

Dedykowana umowa spółki

Zakładając spółkę przez internet godzisz się na szablon umowy spółki. W przypadku umowy spółki przygotowywanej przez prawnika, a później podpisywanej u notariusza możesz umieścić w niej zapisy chroniące Ciebie, majątek, czy scenariusz spraw spadkowych związanych z majątkiem spółki. Na pewno ten aspekt jest ogromną zaletą. Warto wspomnieć, że umowę spółki zarówno zakładaną przez internet, jak i drogą klasyczną zawsze można zmienić.

Możliwość wniesienia kapitału aportem

Aport to inaczej majątek wart min. 5 tys. złotych – ponieważ właśnie tyle wynosi kapitał zakładowy spółki. W momencie zakładania spółki tą drogą można skorzystać z opcji zastąpienia gotówki majątkiem, a w skrajnych przypadkach również tzw. know-how. Dla osób nie posiadających takiej gotówki może to być ciekawa opcja. Moim zdaniem warty uwagi jest fakt, że nawet jeżeli zdecydujesz się na wpłatę kapitału gotówką, to nie oznacza to, że pieniądze te zamrożone są na koncie spółki. Możesz z nich korzystać na cele kosztów firmy.

Chcesz być na bieżąco z przepisami oraz tematami podatkowymi?

Działanie jako spółka w organizacji

W momencie podpisania umowy spółki u notariusza twoja spółka nazywa się „w organizacji”. Teoretycznie taka firma może już prowadzić działalność na rynku. Jednak dość poważnym ograniczeniem zawsze jest NIP i REGON. Możesz wystąpić do urzędu statystycznego o numer REGON dla spółki w organizacji, a następnie po NIP dla takiej firmy. Wtedy do momentu wpisania spółki do KRS na pewno będziesz miał większe szanse dokonywać transakcji na rynku.

Koszty założenia

W przypadku wybrania tej drogi najczęściej umowę spółki przygotowuje prawnik specjalizujący się w prawie gospodarczym. Ceny na rynku są bardzo różne – jednak musisz liczyć się z kosztem około 1500 zł. Dodatkowo podpisanie umowy przez notariusza to około 500 zł. Do tego należy doliczyć opłaty sądowe. Z drugiej strony w przypadku zakładania spółki przez internet masz jedynie koszt związany z opłatą za wniosek. A tym samym zaleta w postaci dedykowanej umowy spółki wiąże się ze sporym wydatkiem na początku.

Osobiście pomimo kosztów mocno rekomenduję, aby umowa spółki była dedykowana. Jeżeli przedsiębiorcy zależy na czasie, polecam założenie spółki przez internet, a następnie zmianę umowy spółki. Jeżeli komuś nie zależy aż tak na czasie, można od razu zakładać spółkę tą drogą.

Justyna Broniecka

Przedsiębiorca, menadżer. Od prawie 10 lat właścicielka i twarz marki ZUS to nie MUS. Jej misją jest edukacja i uświadamianie klientów odnośnie systemu podatkowego Chce, aby przedsiębiorcy wiedzieli jakie są możliwości oraz z czym wiążą się poszczególne wybory. Przeszkoliła ponad 5 tys osób. Jest często zapraszana na konferencje, wykładowca w szkołach wyższych. Jej szkolenia i wystąpienia oceniane są jako praktyczne, użyteczne i ciekawe. Fanka logicznego myślenia oraz ułatwiania sobie życia. Od prawie 10 lat członek międzynarodowej organizacji Toastmasters, gdzie doskonali swoje umiejętności przemawiania publicznego oraz zarządzania. Otrzymała tam najwyższy tytuł DTM (Distinguished Toastmaster). Prywatnie pasjonatka podróży, szczególnie do Afryki.

author-avatar

O Justyna Broniecka

Przedsiębiorca, menadżer. Od prawie 10 lat właścicielka i twarz marki ZUS to nie MUS. Jej misją jest edukacja i uświadamianie klientów odnośnie systemu podatkowego Chce, aby przedsiębiorcy wiedzieli jakie są możliwości oraz z czym wiążą się poszczególne wybory. Przeszkoliła ponad 5 tys osób. Jest często zapraszana na konferencje, wykładowca w szkołach wyższych. Jej szkolenia i wystąpienia oceniane są jako praktyczne, użyteczne i ciekawe. Fanka logicznego myślenia oraz ułatwiania sobie życia. Od prawie 10 lat członek międzynarodowej organizacji Toastmasters, gdzie doskonali swoje umiejętności przemawiania publicznego oraz zarządzania. Otrzymała tam najwyższy tytuł DTM (Distinguished Toastmaster). Prywatnie pasjonatka podróży, szczególnie do Afryki.