Każdego roku wynagrodzenie minimalne rośnie, a większość z nas już przyzwyczaiła się do tego faktu. Chociaż wydawać by się mogło, że zmiana ta wpływa głównie na pracowników, prawda jest inna. Nie tylko pracownicy odprowadzają składki do ZUS – także pracodawcy mają obowiązek ponoszenia kosztów zatrudnienia. W tym artykule przyjrzymy się dokładnie, jakie koszty pracodawca musi pokryć, zatrudniając pracownika na różnych rodzajach umów.
Jakie mamy rodzaje umów?
Pracodawca może zatrudniać pracowników na różne umowy, takie jak:
- umowa o pracę,
- umowa zlecenie,
- umowa o dzieło.
Każda z tych form wiąże się z innymi kosztami zatrudniania dla pracodawcy.
Koszty zatrudnienia na umowie o pracę
Podstawowym kosztem zatrudnienia pracownika na umowę o pracę jest jego wynagrodzenie, ale to nie wszystko. Pracodawca musi również opłacić składki do ZUS oraz inne obowiązkowe należności. Główne koszty obejmują:
- wynagrodzenie brutto,
- składki ZUS pokrywane przez pracodawcę,
- wpłaty na Pracownicze Plany Kapitałowe (PPK) pokrywane przez pracownika i pracodawcę.
Chcesz być na bieżąco z przepisami oraz tematami podatkowymi?
Wynagrodzenie brutto
Wynagrodzenie brutto składa się z:
- składek społecznych płaconych przez pracownika (ubezpieczenie społeczne i zdrowotne),
- zaliczki na podatek dochodowy, która wynosi 12% lub 32%, w zależności od dochodu. Niektórzy pracownicy mogą być zwolnieni z podatku, co zwiększa ich wynagrodzenie netto,
- wpłat na PPK (jeśli pracownik zdecyduje się na przystąpienie do tego programu).
Należy pamiętać, że pracodawca nie może dowolnie ustalać wynagrodzenia – minimalne wynagrodzenie za pracę w 2024 roku wynosi 4 300 zł, a od stycznia 2025 roku wzrośnie do 4 666 zł.
Składki ZUS opłacane przez pracodawcę
Oprócz wynagrodzenia brutto, pracodawca musi pokryć składki ZUS, które obejmują:
- składkę emerytalną (9,76%),
- składkę rentową (6,5%),
- składkę wypadkową (najczęściej 1,67%),
- składkę na Fundusz Pracy (2,45%),
- składkę na Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych (0,1%).
Łącznie te składki to dodatkowe ponad 20% wynagrodzenia brutto pracownika.
Pracownicze Plany Kapitałowe (PPK)
Jeśli pracownik przystępuje do PPK, pracodawca jest zobowiązany do wpłacania składek, które wynoszą:
- składka podstawowa – 1,5%,
- składka dodatkowa – 2,5%.
Koszty te dotyczą pracowników w wieku 18–55 lat, którzy automatycznie przystępują do programu, chyba że zdecydują się z niego zrezygnować.
Całkowity koszt zatrudnienia
Dla pracodawcy, który zatrudnia pracownika na umowę o pracę z wynagrodzeniem minimalnym 4 300 zł, całkowity koszt zatrudnienia wynosi 5 180,64 zł (bez PPK) lub 5 245,14 zł (z PPK).
Koszty zatrudnienia na umowie zlecenie
Koszty zatrudnienia na umowie zlecenie są zazwyczaj podobne do tych związanych z umową o pracę – również obejmują składki na ZUS i PPK. Jednak istnieją wyjątki:
- studenci do 26. roku życia – pracodawca nie musi opłacać składek ZUS,
- pracownicy zatrudnieni w innej firmie na pełnym etacie – pracodawca nie ponosi dodatkowych kosztów, jeśli pracownik zarabia co najmniej minimalną pensję w swoim głównym miejscu pracy.
Warto też nadmienić, że jeżeli chodzi o wynagrodzenie brutto dla umowy zlecenia to ustalone jest ono w stawkach godzinowych. Aktualna minimalna stawka za godzinę przy umowie zlecenie wynosi 28,10 zł brutto. I podobnie jak przy umowie o pracę stawka ta jest ustalana co roku. Od roku 2025 będzie ona wynosiła 30,50 zł.
Koszty zatrudnienia na umowie o dzieło
Umowa o dzieło jest najkorzystniejsza dla pracodawcy pod względem kosztów. Przedsiębiorca nie ma obowiązku opłacania składek ZUS, co oznacza, że jedynym kosztem jest wynagrodzenie brutto dla wykonawcy umowy. Warto jednak pamiętać, że umowa o dzieło dotyczy jedynie prac związanych z konkretnym rezultatem. Więcej na jej temat możesz przeczytać TUTAJ.
Podsumowanie
Zatrudnienie pracownika na umowę o pracę lub umowę zlecenie wiąże się z wysokimi kosztami dla pracodawcy. Alternatywą może być współpraca z osobą prowadzącą działalność gospodarczą, działalność nierejestrowaną lub wspomniana już umowa o dzieło. Każda z tych form zatrudnienia ma swoje zalety i ograniczenia, a wybór odpowiedniej formy powinien zależeć od specyfiki pracy i wymagań biznesowych.
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o umowie o dzieło, zapraszamy do naszego poradnika: