Spółka z o.o.

Kiedy opłaca się spółka z o.o.

Odpowiedzialność członków zarządu

Rok 2020, poza pandemią, która przyhamowała gospodarkę na całym świecie, był również związany z wieloma zmianami przepisów, które ostatecznie działają na niekorzyść właścicieli firm. To prowadzi do podwyższonego ryzyka biznesowego. Tym samym wielu przedsiębiorców zastanawia się, jak ograniczyć swoje ryzyko biznesowe. W jaki sposób w razie katastrofy uniknąć odpowiedzialności finansowej.

Wielu z nas słyszało o rozwiązaniu spółki z o.o., jednak na jej temat krąży wiele mitów, które powodują, że przedsiębiorcy wycofują się z decyzji jej otwarcia. Poniżej znajdziesz kilka wskazówek, które pomogą Ci zdecydować, czy warto zainteresować się spółką z o.o..

Ryzyko biznesowe

W mojej ocenie najważniejszym aspektem przemawiającym na korzyść spółki jest ograniczenie ryzyka biznesowego. W przypadku trudnej sytuacji, czy utraty płynności finansowej zarząd powinien zgłosić upadłość spółki. Jeżeli zrobi to w odpowiednim terminie oznacza to całkowite zwolnienie z finansowej odpowiedzialności. A tym samym majątek prywatny zarządu jest bezpieczny. Na pewno do najbardziej ryzykownych branż w Polsce należą budownictwo, spedycja, transport, deweloperka. W tych branżach najczęściej występują zatory płatnicze prowadzące do bankructwa firm.

Jednak trzeba też zwrócić uwagę na branże, których nie lubią urzędy skarbowe. Należą do nich m.in. handel samochodami, handel kruszcami szlachetnymi i metalami, działanie na giełdach kryptowalut oraz firmy pożyczkowe.

A więc analizując swoje ryzyko biznesowe weź pod uwagę nie tylko działania rynkowe, ale również podejście urzędów do Twojej branży. Musisz być świadomy tego, że w przypadku kontroli i niekorzystnej decyzji urzędnika Ty masz problem natychmiast, a sąd ma sporo czasu na jego rozwiązanie. Nawet jeżeli skierujesz sprawę do sądu, to zanim ją wygrasz Twojej firmy może już nie być.

“VADEMECUM SPÓŁKI Z O.O.”

Kompleksowa pozycja omawiająca prostym językiem wszystkie aspekty prowadzenia firmy w formie spółki z o.o..

Skład osobowy

Wiele firm dziś nawet jeżeli jest prowadzona w formie JDG i tak realnie jest firmami wieloosobowymi. Najczęściej wygląda to tak, że JDG jest założona na jedną osobę, a pozostałe to tzw. cisi wspólnicy. W takich wypadkach musisz być świadomy, że jeżeli coś stanie się osobie, na której opiera się JDG to pozostali „wspólnicy” formalnie nie mają do tej firmy żadnych praw. A tak naprawdę nie musi wydarzyć się nic złego. Możecie po prostu się pokłócić. A więc jeżeli prowadzisz biznes w kilka osób, czy rodzinnie to w mojej ocenie powinieneś to uwzględnić wybierając właściwą formę prawą. Dzięki temu dzielisz się i odpowiedzialnością i wpływem na firmę legalnie.

Chcesz być na bieżąco z przepisami oraz tematami podatkowymi?

Plan na przyszłość

Są wśród nas przedsiębiorcy, którzy mają talent do rozkręcania biznesów. Często zakładają firmę, rozkręcają i sprzedają ze sporym zyskiem. Jeżeli masz podobne plany, a więc chcesz sprzedać swoją firmę w przyszłości na pewno zdecydowanie łatwiej będzie sprzedać spółkę z o.o., niż JDG.

Zatrudnianie pracowników

Ostatnim aspektem, jaki w mojej ocenie jest jednym z kluczowych czynników, jest kwestia zatrudniania pracowników. Im macie ich więcej, tym większą odpowiedzialność bierzecie na swoje barki. Pracownicy to czynnik ludzki, a ten zawsze generuje największe ryzyko w biznesie. Nigdy nie wiesz, czy pracownik nie doniesie na Ciebie do urzędu, nie ukradnie danych osobowych, nie wyniesie lub celowo nie popsuje kluczowych urządzeń, czy maszyn. A więc im masz większą odpowiedzialność za działania innych ludzi, tym bardziej powinieneś się chronić. I znowu spółka z o.o. może Ci w tym pomóc.

Justyna Broniecka

Przedsiębiorca, menadżer. Od prawie 10 lat właścicielka i twarz marki ZUS to nie MUS. Jej misją jest edukacja i uświadamianie klientów odnośnie systemu podatkowego Chce, aby przedsiębiorcy wiedzieli jakie są możliwości oraz z czym wiążą się poszczególne wybory. Przeszkoliła ponad 5 tys osób. Jest często zapraszana na konferencje, wykładowca w szkołach wyższych. Jej szkolenia i wystąpienia oceniane są jako praktyczne, użyteczne i ciekawe. Fanka logicznego myślenia oraz ułatwiania sobie życia. Od prawie 10 lat członek międzynarodowej organizacji Toastmasters, gdzie doskonali swoje umiejętności przemawiania publicznego oraz zarządzania. Otrzymała tam najwyższy tytuł DTM (Distinguished Toastmaster). Prywatnie pasjonatka podróży, szczególnie do Afryki.

author-avatar

O Justyna Broniecka

Przedsiębiorca, menadżer. Od prawie 10 lat właścicielka i twarz marki ZUS to nie MUS. Jej misją jest edukacja i uświadamianie klientów odnośnie systemu podatkowego Chce, aby przedsiębiorcy wiedzieli jakie są możliwości oraz z czym wiążą się poszczególne wybory. Przeszkoliła ponad 5 tys osób. Jest często zapraszana na konferencje, wykładowca w szkołach wyższych. Jej szkolenia i wystąpienia oceniane są jako praktyczne, użyteczne i ciekawe. Fanka logicznego myślenia oraz ułatwiania sobie życia. Od prawie 10 lat członek międzynarodowej organizacji Toastmasters, gdzie doskonali swoje umiejętności przemawiania publicznego oraz zarządzania. Otrzymała tam najwyższy tytuł DTM (Distinguished Toastmaster). Prywatnie pasjonatka podróży, szczególnie do Afryki.