Istnieje kilka różnych możliwości finansowana samochodów w firmie. Każda opcja ma swoje wady i zalety, w zależności od naszych indywidualnych potrzeb i możliwości. Przyjrzyjmy się po krótce każdej z nich.
Leasing.
Jest to jeden z umownych stosunków cywilnoprawnych, gdzie finansujący (pot. leasingodawca) przekazuje korzystającemu (pot. leasingobiorcy) prawo do korzystania z określonej rzeczy na pewien uzgodniony w umowie leasingu okres, w zamian za ustalone ratalne opłaty (raty leasingowe). Aktualnie wyróżnia się kilka rodzajów leasingu:
Leasing operacyjny (usługowy)
– warto rozpocząć od tego, że ponad 90% przedsiębiorców wybiera właśnie tę formę posiadania samochodu w firmie. Wybierając leasing operacyjny, nie możesz wpisać go sobie w składnik majątku. To w praktyce oznacza, że nie możesz go amortyzować, a więc nie masz kosztu z tym związanego. Przedsiębiorca nie może wrzucić w koszty amortyzacji, ale kosztem są raty leasingowe, opłata wstępna, wydatki związane z utrzymaniem samochodu (paliwo, naprawy, ubezpieczenie itp).
Najczęściej umowa leasingu jest zawierana na okres krótszy niż okres pełnej amortyzacji (5 lat), jednak ten okres nie może być krótszy niż 40% normatywnego zużycia.
Leasing finansowy (kapitałowy)
– działa właściwie na zasadach podobnych do kredytu. Jednakże tutaj zamiast pieniędzy przedmiotem „pożyczki” jest samochód. Główna różnica pomiędzy leasingiem finansowym, a operacyjnym polega na kwestii amortyzacji oraz VAT-u. Tutaj samochód przechodzi na własność leasingobiorcy, a to oznacza, że dokonuje on odpisów amortyzacyjnych (ogólnie 20% kosztów rocznie). Dodatkowo przy odbiorze samochodu najczęściej jest zobowiązany opłacanie podatku VAT od całej wartości samochodu. W momencie opłacenia ostatniej raty właścicielem pojazdu staje się leasingobiorca. Kosztem tutaj jest rata odsetkowa i amortyzacja, oraz tak samo jak w przypadku leasingu operacyjnego, koszty utrzymania samochodu.
Leasing zwrotny
– Niezwykle rzadko występująca forma na rynku. W pierwszej kolejności firma zakupuje auto, jednak z powodów ekonomicznych decyduje się je chwilowo oddać w leasing. Oddanie w leasingu ma miejsce dopiero po zakupie. W takim wypadku firma leasingowa finansuje częściowo lub w całości zakup, następnie oddaje firmie gotówkę, a ta w zamian za to zobowiązuje się spłacać raty leasingowe. Najczęściej firmy się na to decydują w momencie, kiedy mają jakieś niespodziewane większe inwestycje lub chwilowe problemy finansowe.
Leasing konsumencki
– przeznaczony dla osób nie prowadzących działalności gospodarczej. Bez względu na formę leasingu – firma leasingowa może wymagać wkładu własnego przy podpisywaniu umowy, najczęściej minimum 5% wartości pojazdu. Warunek wkładu jest uzależniony od zdolności finansowej firmy oraz jej wierzytelności w ocenie firmy leasingowej. Coraz częściej na rynku możemy spotkać oferty nie wymagające wpłaty własnej.
Jeżeli chcesz się dowiedzieć, czy jako osoba prywatna możesz wykupić leasingowany samochód, zapraszam Cię do przeczytania TEGO artykułu.
Chcesz być na bieżąco z przepisami oraz tematami podatkowymi?
Najem długoterminowy.
W ostatnich latach niezwykle popularna forma posiadania samochodu w firmie. Bardzo dobre rozwiązanie dla przedsiębiorców, którzy chcą jeździć samochodem, a nieszczególnie zajmować się sprawami związanymi z jego utrzymaniem. Idealne dla przedsiębiorców, którzy nie planują nabycia danego samochodu, tylko chcą po prostu z niego korzystać przez określony czas i nie przejmować się kwestią napraw, ubezpieczeń i innych obowiązków. Najem długoterminowy charakteryzuje się tym, że wszelkie koszty i procesy związane z kupnem i awariami auta (serwis, ubezpieczenie itp.), wyłączając koszty benzyny, firma oferująca wynajem załatwia we własnym zakresie. Klient musi jedynie tankować, cała reszta obowiązków spoczywa po stronie firmy. Oczywiście wiąże się to z odpowiednią wyższą opłatą za wynajem, która często jest wyższa od raty leasingowej. Najem długoterminowy umożliwia wliczenie opłaty za wynajem w koszty uzyskania przychodu.
Kredyt samochodowy.
Jest to najtrudniejsze od strony proceduralnej do pozyskania źródło finansowania. Aby uzyskać kredyt, należy przedstawić szereg dokumentów finansowych, więcej niż w przypadku najmu lub leasingu i wykazać się odpowiednią zdolnością kredytową. Osoba uzyskująca dofinansowanie (kredyt) staje się właścicielem samochodu. W koszty wrzuca amortyzację oraz koszty utrzymania samochodu. Natomiast, podobnie jak w przypadku leasingu finansowego, skoro amortyzacja staje się kosztem, to rata kapitałowa kredytu już nie może nim być. W takim wypadku w koszty może wrzucić jedynie odsetki od raty kredytu.
Pożyczka leasingowa.
Jest to forma kredytu, ale udzielanego przez firmę leasingową na konkretny rodzaj maszyn i pojazdów, a nie przez bank. W przeciwieństwie do kredytu może być udzielona jedynie na środki trwałe. Jest mniej wymagająca proceduralnie i mocno elastyczna. Klient staje się właścicielem leasingowanego pojazdu w momencie zakupu, a następnie spłaca raty. Sposób rozliczenia kosztów wygląda właściwie identycznie jak w przypadku kredytu na samochód. Jedyną różnicą jest to, że stroną jest firma leasingowa, a nie bank.