Po pandemii COVID-19 zainteresowanie franczyzą wzrośnie

lis 28, 2021Aktualne przepisy

System franczyzowy to bardzo wygodne rozwiązanie, zwłaszcza w sytuacji rozpoczynania swojej przygody z handlem. W ujęciu praktycznym franczyza to po prostu model biznesowy: specyficzna partnerska forma kompleksowej współpracy przedsiębiorstw.

Powody wzrostu zainteresowania franczyzą

Wiele wskazuje na to, że franczyzodawcy będą mieli do czynienia z rosnącą liczbą osób zainteresowanych zakupem franczyzy. Doświadczenia z przeszłości pokazują, że zainteresowanie franczyzą rośnie przy zbiegu pewnych warunków. Należy pamiętać, że menedżerowie z „z górnej półki”, którzy stracili pracę podczas pandemii, tak łatwo jej nie pozyskają w nowych realiach. Często dysponują sporymi środkami odłożonymi lub z odpraw. Dla utrzymania standardu życia będą zmuszeni do uruchomienia swojego biznesu.

Z kolei ci, którzy pracy jeszcze nie stracili, już teraz nierzadko są zatrudnieni na stanowiskach poniżej ich kwalifikacji lub z niepokojem zastanawiają się czy nie są następnymi do zwolnienia, ograniczenia etatu lub wysłania na przymusowy bezpłatny urlop. – To oznacza, że na rynku pojawią się tysiące ludzi bez pracy lub pracujących poniżej ich kwalifikacji, którzy staną przed wyborem czy trzymać się nisko płatnego etatu czy może jednak przejąć kontrolę nad swoim losem i wystartować z własnym biznesem po to, aby zapewnić swoim rodzinom dotychczasowy standard życia.

W jaki sposób przeprowadzić autodiagnozę nt. własnego potencjału do prowadzenia franczyzy

Jeżeli na większość z poniższych pytań odpowiedziałeś pozytywnie, to zrób dobre rozeznanie wśród organizatorów systemów franczyzowych, zadaj im przenikliwe pytania, wszystko policz i… śmiało wchodź we franczyzę!

  • Czy mam doświadczenie menadżerskie?
  • Czy jestem dobrym organizatorem?
  • Czy dobrze czuję się w nienormowanym czasie pracy?
  • Czy umiem (a najlepiej: lubię) sprzedawać?
  • Czy lubię pracować z ludźmi?
  • Czy jestem gotów podporządkować się sztywnym wytycznym partnera biznesowego?
  • Czy rozumiem, że nigdy nie będę właścicielem marki, którą będę promował?
  • Czy rozumiem, czego powinienem oczekiwać od franczyzodawcy?
  • Czy mam swoją wewnętrzną zgodę na podjęcie ryzyka własnej działalności (nikt nie zapewni mi wpływu na konto pieniędzy 10. dnia miesiąca – możliwa jest premia za to ryzyko, istnieje szansa na skokowy wzrost zysków, ale to ciągle jest ryzyko)?
  • Czy dysponuję odpowiednim kapitałem na inwestycję?
  • Czy rodzina wspiera mnie w tej decyzji?
  • Czy mieszkam w miejscu, w którym chcę prowadzić swój oddział franczyzowy?
  • Czy mam jasno sprecyzowane cele osobiste, finansowe i zawodowe ?

 

 

Chcesz być na bieżąco z przepisami oraz tematami podatkowymi?

Czym w praktyce jest franczyza?

W ujęciu praktycznym franczyza to po prostu model biznesowy: specyficzna partnerska forma kompleksowej współpracy przedsiębiorstw, które pozostają niezależne od siebie pod względem prawnym i finansowym. Warto pamiętać, że pomimo całej franczyzowej terminologii w tym modelu współpracy panują zwykłe reguły ekonomiczne: ryzyko zawsze istnieje, a koszty muszą być niższe niż przychody. Co do pytań, które warto zadać potencjalnemu franczyzodawcy, to im więcej ich zadamy na początku, tym lepiej. Warto zapytać przyszłego franczyzodawcę, np.:

  • Jak wybrać dobrą lokalizację?
  • Jak wygląda symulacja finansowa na najbliższe 2–3 lata?
  • Jak wygląda projekt umowy?
  • Jakiego kapitału potrzebuję na inwestycję oraz na pierwsze 24 miesiące działalności?
  • Jaki jest oczekiwany okres zwrotu z inwestycji?
  • Jakiego średniomiesięcznego zysku operacyjnego mogę się spodziewać po ustabilizowaniu biznesu?
  • Za co i ile dokładnie płacę na początku?
  • Jakie są perspektywy dla naszego segmentu w najbliższych latach w Polsce?
  • Kim są moi bezpośredni konkurenci i jakie marka ma nad nimi przewagi?
  • Kim są moi klienci?
  • Jakiego rodzaju opłaty będę cyklicznie odprowadzał do centrali (procent od przychodów, opłata stała, opłata marketingowa, szkolenia, nowe produkty, inne)?
  • Ile trwa szkolenie i co obejmuje?
  • Jakie unikatowe wsparcie daje franczyzodawca?
  • Co zawiera podręcznik operacyjny – jak wygląda spis treści w podziale na rozdziały, ile zawiera stron, na ile szczegółowo opisane są procedury?
  • Z jakich e-narzędzi biznesowych korzysta sieć?
  • Na jaki okres podpisujemy umowę?
  • Kto będzie mnie wspierał na co dzień?

Jakie perspektywy rysują się dla franczyzy w 2022 roku

Zgodnie z propozycjami wspieranymi przez Ministerstwo Sprawiedliwości, prezes UOKiK zyskałby kompetencje do ochrony zbiorowych interesów franczyzobiorców. Rozwijanie sieci we franczyzie bez wcześniejszego “dokładnego, długotrwałego” sprawdzenia modelu biznesowego przez organizatora sieci stałoby się czynem nieuczciwej konkurencji. Za tego rodzaju czyn uznane byłoby nieprzedstawienie prospektu informacyjnego, a nawet… “formułowanie informacji o sieci franczyzowej przy używaniu języka niezrozumiałego dla przeciętnego odbiorcy”. Oprócz tego za podawanie nieprawidłowych informacji o korzyściach wynikających z przystąpienia i uczestnictwa w sieci franczyzowej groziłaby kara grzywny. Takiej samej karze podlegałyby ten, kto nie przeszkoliłby nowego franczyzobiorcy (osoby fizycznej, która nigdy wcześniej nie prowadziła działalności gospodarczej) w zakresie “podstaw ekonomicznych i prawnych prowadzenia działalności gospodarczej”. Grzywna groziłaby również za przyjmowanie od franczyzobiorcy weksla lub czeku niezawierającego klauzuli “nie na zlecenie” w celu spełnienia lub zabezpieczenia świadczenia wynikającego z umowy franczyzy.

Wydaje się, że jeżeli te propozycje “przejdą” franczyzobiorcy zyskają mocniejszą pozycję w stosunku do franczyzodawców. Z tego punktu widzenia franczyza może być “bezpieczniejsza”, choć nie gwarantująca sukcesu.  Sukces to także nasza determinacja, pomysłowość, zaangażowanie…łut szczęścia.

Wojciech Szramowski

Wojciech Szramowski

Autor wpisu gościnnego

Od ponad 5 lat edukuję przedsiębiorców w zakresie tematów: franczyzy, systemów partnerskich i licencyjnych. Jestem wydawcą portalu dobrepomyslynabiznes.pl.

Justyna Broniecka

Justyna Broniecka

Autorka

Przedsiębiorca, menadżer. Od prawie 10 lat właścicielka i twarz marki ZUS to nie MUS. Jej misją jest edukacja i uświadamianie klientów odnośnie systemu podatkowego. Chce, aby przedsiębiorcy wiedzieli jakie są możliwości oraz z czym wiążą się poszczególne wybory. Przeszkoliła ponad 5 tys osób. Wykładała na uczelniach wyższych, uczestniczyła w licznych konferencjach jako prelegent. Jej szkolenia i wystąpienia oceniane są jako praktyczne, użyteczne i ciekawe. Fanka logicznego myślenia oraz ułatwiania sobie życia.

Od prawie 10 lat członek międzynarodowej organizacji Toastmasters, gdzie doskonali swoje umiejętności przemawiania publicznego oraz zarządzania. Otrzymała tam najwyższy tytuł DTM (Distinguished Toastmaster). Prywatnie pasjonatka podróży, szczególnie do Afryki.

Książki, które pomogą Ci w prowadzeniu firmy:

Inne artykuły, które mogą Cię zaintesować:

Jak uciec przed inflacją?

Jak uciec przed inflacją?

Chyba nie ma już nikogo, kto by nie zauważył, że ceny produktów i usług rosną w niebotycznym tempie. Co więcej prognozy pokazują, że to niestety nie koniec tego szaleństwa. Coraz częściej zastanawiamy się, czy w takiej sytuacji warto trzymać gotówkę – aby była łatwo...

Kiedy firma rozpoczynająca działalność jest zwolniona z VAT

Kiedy firma rozpoczynająca działalność jest zwolniona z VAT

Przepisy o VAT budzą grozę wśród młodych stażem przedsiębiorców. Niektórzy nawet postrzegają podatek VAT jako najgorsze zło i próbują na siłę uniknąć jego płacenia. Prawda jest taka, że ogólna zasada przy podatku VAT jest taka, że tyle VAT-u ile do nas przyszło w...

Kiedy firma powinna posiadać NIP Europejski

Kiedy firma powinna posiadać NIP Europejski

W aktualnym świecie wiele osób dokonuje transakcji z innymi krajami – na przykład wykupując reklamy w internecie. Księgowi często informują, że aby poprawnie rozliczyć taką transakcję potrzebny jest NIP europejski. Nie wiem dlaczego, ale wiele osób kojarzy to z...

Czy spółka z o.o. jest dla mnie?

Wielu właścicieli firm zastanawia się nad tym, czy spółka z o.o. jest właściwym sposobem do prowadzenia swojego biznesu. Dzięki temu e-bookowi na pewno zbliżysz się do odpowiedzi na to pytanie.

Wypełnij formularz i pobierz darmowe materiały

Witaj, jestem Justyna!

Od prawie 10 lat edukuję i uświadamiam przedsiębiorców w tematach systemu podatkowego. Chce, abyś wiedział jakie masz możliwości oraz jakie konsekwencję mają Twoje poszczególne wybory.

ZUS to nie MUS to miejsce, w którym edukujemy przedsiębiorców w zakresie bezpiecznego prowadzenia biznesu. Z drugiej strony pokazujemy też, że istnieją ścieżki, dzięki którym można zapłacić mniejsze podatki.