Podatki w nieruchomościach

CZTERY NAJCZĘŚCIEJ WYSTĘPUJĄCE FORMY INWESTOWANIA W NIERUCHOMOŚCI

CZTERY NAJCZĘŚCIEJ WYSTĘPUJĄCE FORMY INWESTOWANIA W NIERUCHOMOŚCI

Inwestowanie w nieruchomości od kilku lat stało się w Polsce bardzo modnym tematem. Nie ulega wątpliwości, że nadal mamy jedne z najlepszych warunków w Europie, ponieważ nie wprowadzono tak wielu restrykcji podatkowych, które są obecne już od dawna w Europie Zachodniej. Bardzo często od inwestorów dostaje pytania, z której formy prawnej skorzystać, jak rozwiązać kwestie podatkowe. Dziś postaramy się wyjaśnić podstawowe różnice pomiędzy czterema najczęściej występującymi formami prawnymi.

Formy inwestowania

BEZ FIRMY
Zwykle z tej formy korzystają początkujący inwestorzy. Najczęściej kupują jedno, dwa mieszkania w ciągu jednego roku i je sprzedają. Czasami można również spotkać się z tym że wyjmują swoje nieruchomości. Kiedy decydujemy się na działanie bez firmy należy pamiętać, że nie może to być skala, którą urząd skarbowy lub uzna za prowadzenie działalności. Wielu znajomych mi inwestorów mówi, że w ciągu roku bezkarnie można obrócić jednym, dwoma mieszkaniami. Jednak umówmy się Urząd Skarbowy nawet w takim wypadku może stwierdzić, że jest to prowadzenie działalności gospodarczej.
W przypadku, gdy działamy na większą skalę, lub zajmujemy się podnajmem nieruchomości jest już oczywiste, że prowadzimy firmę, więc działanie bez zarejestrowanej formy prawnej nie wchodzi w grę.

Chcesz być na bieżąco z przepisami oraz tematami podatkowymi?

JEDNOOSOBOWA DZIAŁALNOŚĆ GOSPODARCZA
Osobiście bardzo nie lubię tej formy prawnej, jednak szczególnie na początku decyduje się na nią wielu przedsiębiorców. Ma bezwarunkowo jedną zaletę – po kilku miesiącach można otrzymać kredyt na sensownych warunkach. Wadą jest konieczność opłacania ZUS-u, ryzykowanie własnym majątkiem oraz brak dostępu do optymalizacji podatkowych. Działalność gospodarcza pozwala na zastosowanie praktycznie w każdej formie inwestycji poza inwestycjami grupowymi. Najczęściej jest wykorzystywana do różnego rodzaju wynajmów i podnajmów oraz obrotem mieszkaniami i innymi nieruchomościami.

“VADEMECUM SPÓŁKI Z O.O.”

Kompleksowa pozycja omawiająca prostym językiem wszystkie aspekty prowadzenia firmy w formie spółki z o.o..


SPÓŁKA Z O O

Spółka z o.o. jest spółka prawa handlowego. Jest w mojej opinii dziś najbardziej pożądaną formą prowadzenia firmy przez wielu przedsiębiorców. Pozwala na oddzielenie majątku prywatnego i firmowego, ogranicza odpowiedzialność oraz ryzyko własnego majątku, pozwala na dziedziczenie oraz sprzedaż i kupno. Bonusem jest brak opłat do ZUS dla członków zarządu oraz właścicieli. Z tej formy prawnej najczęściej korzystają „średni i duzi” inwestorzy, którzy kupują grunty, kamienice lub inne droższe nieruchomości. Sprawdza się świetnie w wynajmach i podnajmach. Ważna informacja jest taka, że kredyt można otrzymać na sensownych warunkach zwykle dopiero po 2 latach, chyba, że posiada się jakieś inne zabezpieczenie. W mojej opinii dla średnich inwestycji nie ma dziś lepszej formy prawnej.

SPÓŁKA Z O O KOMANDYTOWA

Spółka z o.o. komandytowa jest wykorzystywana do biznesów, w którym osoby inwestorów mają być chronione. W tej formie prawnej mamy dwie strony: komplementariusza oraz komandytariusza. Zwykle spółka z o.o. zostaje komplementariuszem, czyli kompletnie odpowiada za zobowiązania spółki oraz zarządza firmą. Komandytariuszami zostają inwestorzy. Ich rola nie powoduje żadnego ryzyka i jest związana tylko z faktem inwestowania gotówki. Najczęściej z tej formy prawnej korzysta się w tzw. inwestycjach grupowych. Dla przykładu chcemy wybudować osiedle domków jednorodzinnych. Inwestuje w niej 50 różnych osób. Każda z tych osób zostaje komandytariuszem. Dodatkowo powoływana jest spółka z o.o., która zajmuje się obsługą inwestycji. Tym samym ograniczamy zarówno odpowiedzialność, jak i ryzyko finansowe inwestorów.

Każda inwestycja wymaga przemyślenia odpowiedniej dla niej formy prawnej. Każdy inwestor przed zainwestowaniem powinien wiedzieć, czego oczekuje i na jaki poziom ryzyka jest w stanie się godzić. Każda z czterech wymienionych przeze ze mnie form prawnych zaspakaja różne potrzeby z różną siłą. Mam nadzieję, że dziś zanim zdecydujesz się na inwestycję przemyślisz na czym najbardziej Ci w związku z nią zależy.

Chcesz dowiedzieć się więcej na temat spółki z o.o.? Kliknij tutaj…

KUP W NASZYM SKLEPIE

Indywidualne konsultacje biznesowe 60min

400.00 w tym VAT

Konsultacje biznesowe to spotkania online, podczas których przekażę Ci praktyczną wiedzę, którą będziesz mógł przekuć w działanie w swojej firmie. Możemy rozwiązać konkretny problem lub skupić się na znalezieniu nowej drogi dla Twojej firmy. Mogę także przedstawić Ci zupełne podstawy w praktyczny sposób i odpowiedzieć na nurtujące Cię pytania.

W tym zestawie znajdziesz:

  • 60 minutowe konsultacje online

oraz

  • wzór uchwały o wynagrodzeniu dla zarządu w wersji edytowalnej
  • wzór uchwały o powołaniu/odwołaniu członka zarządu w wersji edytowalnej
  • wzór uchwały o zatwierdzeniu sprawozdania finansowego w wersji edytowalnej

Dzięki tym wzorom nie będziesz musiał zastanawiać się, co w takich uchwałach powinno się znaleźć, jak powinny one wyglądać, aby były zgodne z przepisami. Wystarczy, że dostosujesz je do swojej firmy.

Justyna Broniecka

Przedsiębiorca, menadżer. Od prawie 10 lat właścicielka i twarz marki ZUS to nie MUS. Jej misją jest edukacja i uświadamianie klientów odnośnie systemu podatkowego Chce, aby przedsiębiorcy wiedzieli jakie są możliwości oraz z czym wiążą się poszczególne wybory. Przeszkoliła ponad 5 tys osób. Jest często zapraszana na konferencje, wykładowca w szkołach wyższych. Jej szkolenia i wystąpienia oceniane są jako praktyczne, użyteczne i ciekawe. Fanka logicznego myślenia oraz ułatwiania sobie życia. Od prawie 10 lat członek międzynarodowej organizacji Toastmasters, gdzie doskonali swoje umiejętności przemawiania publicznego oraz zarządzania. Otrzymała tam najwyższy tytuł DTM (Distinguished Toastmaster). Prywatnie pasjonatka podróży, szczególnie do Afryki.

author-avatar

O Justyna Broniecka

Przedsiębiorca, menadżer. Od prawie 10 lat właścicielka i twarz marki ZUS to nie MUS. Jej misją jest edukacja i uświadamianie klientów odnośnie systemu podatkowego Chce, aby przedsiębiorcy wiedzieli jakie są możliwości oraz z czym wiążą się poszczególne wybory. Przeszkoliła ponad 5 tys osób. Jest często zapraszana na konferencje, wykładowca w szkołach wyższych. Jej szkolenia i wystąpienia oceniane są jako praktyczne, użyteczne i ciekawe. Fanka logicznego myślenia oraz ułatwiania sobie życia. Od prawie 10 lat członek międzynarodowej organizacji Toastmasters, gdzie doskonali swoje umiejętności przemawiania publicznego oraz zarządzania. Otrzymała tam najwyższy tytuł DTM (Distinguished Toastmaster). Prywatnie pasjonatka podróży, szczególnie do Afryki.