Zatrudnianie i rozliczanie pracowników

Co powinna zawierać informacja o warunkach zatrudnienia w 2023r.?

Zatrudnianie pracownika na etacie wiąże się z nawiązaniem z nim stosunku pracy, który regulowany jest przez kodeks pracy. Aby nie narobić sobie kłopotu, nasza dokumentacja pracownicza nie powinna budzić żadnych zastrzeżeń. 

Od 26 kwietnia 2023r. weszło w życie sporo zmian w kodeksie pracy. Możesz o nich przeczytać w TYM artykule. Jedna z nich dotyczy dokumentu, jakim jest informacja o dodatkowych warunkach zatrudnienia. Zmiana ta dotyczy przede wszystkim zakresu informacji, jakie powinien zawierać ten dokument. Zacznijmy jednak od podstaw.

 

Czym jest “Informacja o dodatkowych warunkach zatrudnienia” czy też po prostu “Informacja o warunkach zatrudniania”

Informacja o warunkach zatrudnienia zwana również informacją dodatkową jest to dokument, który Ty jako pracodawca masz obowiązek sporządzić podpisując umowę o pracę z pracownikiem, w terminie 7 dni. 

Przed nowelizacją kodeksu pracy w dokumencie tym powinieneś poinformować pracownika o:

  • obowiązującej go dobowej i tygodniowej normie czasu pracy,
  • częstotliwości wypłat wynagrodzenia za pracę,
  • wymiarze przysługującego mu urlopu wypoczynkowego,
  • obowiązującej go długości okresu wypowiedzenia,
  • układzie zbiorowym pracy, którym jest objęty.

Jeżeli nie masz obowiązku ustalania regulaminu pracy – nie zatrudniasz powyżej 50 pracowników, wówczas informacja o warunkach zatrudnienia powinna również zawierać zagadnienia dotyczące:

  • pory nocnej,
  • miejscu, terminie i czasie wypłaty wynagrodzenia,
  • przyjętego sposobu potwierdzania przez pracowników przybycia i obecności w pracy,
  • przyjętego sposobu usprawiedliwiania nieobecności w pracy.

 

Jakie zmiany nastąpiły w informacji o warunkach zatrudnienia?

Niestety nowelizacja ta jest jedną z dość problematycznych i bardzo obszernych zmian. 

  1. Przede wszystkim powyższy zakres tematyczny informacji o warunkach zatrudnienia uległ znacznemu rozszerzeniu. Obecnie musi ona zawierać co najmniej informacje o:
  • obowiązującej pracownika dobowej i tygodniowej normie czasu pracy,
  • obowiązującym pracownika dobowym i tygodniowym wymiarze czasu pracy,
  • przysługujących pracownikowi przerwach w pracy,
  • przysługującym pracownikowi dobowym i tygodniowym odpoczynku,
  • zasadach dotyczących pracy w godzinach nadliczbowych i rekompensaty za nią,
  • w przypadku pracy zmianowej – zasadach dotyczących przechodzenia ze zmiany na zmianę,
  • w przypadku kilku miejsc wykonywania pracy – zasadach dotyczących przemieszczania się między miejscami wykonywania pracy,
  • innych niż uzgodnione w umowie o pracę przysługujących pracownikowi składnikach wynagrodzenia oraz świadczeniach pieniężnych lub rzeczowych,
  • wymiarze przysługującego pracownikowi płatnego urlopu, w szczególności urlopu wypoczynkowego lub, jeżeli nie jest możliwe jego określenie w dacie przekazywania pracownikowi tej informacji, o zasadach jego ustalania i przyznawania,
  • obowiązujących zasadach rozwiązania stosunku pracy, w tym o wymogach formalnych, długości okresów wypowiedzenia oraz terminie odwołania się do sądu pracy lub, jeżeli nie jest możliwe określenie długości okresów wypowiedzenia w dacie przekazywania pracownikowi tej informacji, sposobie ustalania takich okresów wypowiedzenia,
  • prawie pracownika do szkoleń, jeżeli pracodawca je zapewnia, w szczególności o ogólnych zasadach polityki szkoleniowej pracodawcy,
  • układzie zbiorowym pracy lub innym porozumieniu zbiorowym, którym pracownik jest objęty, a w przypadku zawarcia porozumienia zbiorowego poza zakładem pracy przez wspólne organy lub instytucje – nazwie takich organów lub instytucji,
  • w przypadku gdy pracodawca nie ustalił regulaminu pracy – terminie, miejscu, czasie i częstotliwości wypłacania wynagrodzenia za pracę, porze nocnej oraz przyjętym u danego pracodawcy sposobie potwierdzania przez pracowników przybycia i obecności w pracy oraz usprawiedliwiania nieobecności w pracy;

Chcesz być na bieżąco z przepisami oraz tematami podatkowymi?

2. Informację taką powinieneś przekazać w terminie 7 dni od momentu dopuszczenia pracownika do pracy, nie zaś, jak to było dotychczas, od momentu zawarcia umowy.

3. Przekazanie tej informacji powinno się odbyć na piśmie lub w formie elektronicznej, pod warunkiem umożliwienia pracownikowi wydrukowania oraz przechowywania udostępnionych informacji.

4. Poinformowania pracownika o warunkach zatrudnienia w informacji dodatkowej można dokonać przez wskazanie odpowiednich przepisów prawa pracy oraz prawa ubezpieczeń społecznych z wyjątkiem wskazania:

  • w przypadku kilku miejsc wykonywania pracy – zasad dotyczących przemieszczania się między miejscami wykonywania pracy,
  • układu zbiorowego pracy lub innego porozumienia zbiorowego, którym pracownik jest objęty, a w przypadku zawarcia porozumienia zbiorowego poza zakładem pracy przez wspólne organy lub instytucje – nazwy takich organów lub instytucji,
  • w przypadku gdy pracodawca nie ustalił regulaminu pracy – terminu, miejsca, czasu i częstotliwości wypłacania wynagrodzenia za pracę, pory nocnej oraz przyjętego u danego pracodawcy sposobu potwierdzania przez pracowników przybycia i obecności w pracy oraz usprawiedliwiania nieobecności w pracy.

Te informacje należy przekazać w formie opisowej.

 

Aktualizacja informacji o warunkach zatrudnienia

W sytuacji, gdy warunki zatrudnienia pracownika dotyczące:

  • norm czasu pracy,
  • częstotliwości wypłaty wynagrodzenia,
  • wymiaru urlopu wypoczynkowego 
  • długości wypowiedzenia, 
  • zmiany układu zbiorowego pracy 
  • objęcia pracownika takim układem 

ulegną zmianie, wówczas musisz dokonać aktualizacji informacji dodatkowej (art. 29 § 32 K.p.). Należy tego dokonać niezwłocznie, nie później jednak niż w ciągu miesiąca od dnia wejścia w życie zmian.

Jeżeli zmianie ulegną pozostałe informacje, musisz poinformować o tym pracownika niezwłocznie. Nie może to jednak nastąpić później niż w dniu, w którym taka zmiana ma zastosowanie do pracownika. Nie dotyczy to przypadku, w którym zmiana warunków zatrudnienia wynika ze zmiany przepisów prawa pracy oraz prawa ubezpieczeń społecznych, jeżeli przepisy te zostały wskazane w informacji przekazanej pracownikowi.

 

Co jeszcze warto wiedzieć?

Warto jeszcze zaznaczyć, iż te zmiany nie dotyczą osób zatrudnionych na podstawie umowy o pracę przed wejściem w życie nowelizacji tj. 26 kwietnia 2023r. Chyba, że pracownik złoży taki wniosek, wówczas masz 3 miesiące na doręczenie mu nowej informacji o warunkach zatrudnienia.

Początek tego roku dla pracodawców był okresem bardzo intensywnym pod względem zmiany przepisów Prawa Pracy. Warto dokładnie zaznajomić się z wszelkimi zmianami, aby uniknąć nieprzyjemnych sytuacji w razie jakiejkolwiek kontroli. Z pewnością pomoże Ci w tym nasz poradnik

“Jak poprawnie zatrudniać pracowników”

Doszedłeś do momentu, gdzie potrzebujesz rąk do pomocy? Ale kiedy tylko po myślisz o zatrudnieniu kogoś od razu czujesz spory stres związany z administracją?

author-avatar

O Justyna Broniecka

Przedsiębiorca, menadżer. Od prawie 10 lat właścicielka i twarz marki ZUS to nie MUS. Jej misją jest edukacja i uświadamianie klientów odnośnie systemu podatkowego Chce, aby przedsiębiorcy wiedzieli jakie są możliwości oraz z czym wiążą się poszczególne wybory. Przeszkoliła ponad 5 tys osób. Jest często zapraszana na konferencje, wykładowca w szkołach wyższych. Jej szkolenia i wystąpienia oceniane są jako praktyczne, użyteczne i ciekawe. Fanka logicznego myślenia oraz ułatwiania sobie życia. Od prawie 10 lat członek międzynarodowej organizacji Toastmasters, gdzie doskonali swoje umiejętności przemawiania publicznego oraz zarządzania. Otrzymała tam najwyższy tytuł DTM (Distinguished Toastmaster). Prywatnie pasjonatka podróży, szczególnie do Afryki.